Board Logo

Addertje onder het gras ???!
slotmad - 15-11-2004 at 16:14

Ik dacht dat alleen echte LMP auto's aan endurance races mogen deelnemen. Hoe zit dat eigenlijk et GT's e.d.? Stel we nemen een Modena, geld dan het sprint reglement waarin de dakhoogte is beschreven of is deze dan vrij??


flugel - 15-11-2004 at 17:43

:):):):):):):):):):):):):):):):)


Gert - 15-11-2004 at 19:35

een erg mooi modelleke, ik heb het van dichtbij gezien en zag dat er nog veel werk aan is. Maar dat het een plaatje gaat worden is zeker

Greetz Gert


Arbee - 15-11-2004 at 21:46

Ja dat ziet er weer mooi uit, bij RFH 2 man bezig met chassis, en 1 man dagen bezig met de kap.
Maar hoe zit dat met het reglement, banden, kap spoor breedte??
En natuurlijk niet vergeten: het 47 mm poortje:D:D:D

Robert


Gert - 15-11-2004 at 22:47

:laugh::laugh::laugh:


tamar - 16-11-2004 at 05:12

Guys...guys :(

Instead of making silly remarks.... have a look at the rules (for once) before you start :m16:

"1.1 Slotcars
Must be 1/24 or 1/25 scale replicas of GT/GTP/LMP from 1994 onwards."

"1.2 Class Division and Dimensions :
Slotcars will be divided into 3 classes according to their Body type, dimensions and Spur.
Class 1 Prototypes, Closed and Open (LMP/GTP) Max Body witdh:85 mm 83 mm spur
Class 2 GT1/GTS/GT Max Body witdh:86 mm 83 mm spur
Class 3 GT3/NGT/GT Max Body witdh:82 mm 77 mm spur


Note:
For LMS Endurances all Classes will race for the same Overall Classisfication, For LMS Sprint Races each class will have a seperate Classisfication."

The Viper has an 1/24 scale replica GTS body which is wider than 82mm which makes it a Class 2 car. No minimum roof height required!

And as "Les Neuf Heures" is an Endurance, our snake will be in direct competition with the (Class 1) LMP's

http://www.slotracinglemans.com/images/rfh/viper_05.jpg


So DVR....if you want to show some balls instead of bull....
Run your Modena in Class 2..... :D
With the Danish F550 and Weam teams Enzo, it might even make the race more intresting !

Greetz
Tamar


Arbee - 16-11-2004 at 07:47

Zeg Tamar, waarom moet je gelijk zo in de aanval gaan en met icoontjes als: :m16: beginnen.
Slaat gewoon nergens op.
Dan in jouw zelfde rules staat de volgende lijst:
Cars Class 2 Type Year
Bugatti EB 110SS GT1 1996
Dauer Porsche LM '94/99' GT1 1999
Ferrari 550 GTO GTS 2002
Ferrari Enzo GTS 2003
Ferrari F-40GTE GT1 1996
Ferrari F-50 GT1 1996
Honda Mugen Dome NSX R GT1 2000
Jaguar XJ220 C GT1 1996
Lamborghini Diablo SV GT1 2001
Lamborghini Murcielago R-GT GTS 2003
McLaren F1 GTR GT1 1996
McLaren F1 GTR Evo GT1 1997
Mercedes CLK-GTR GT1 1997
Nissan R390 "97/98" GT1 1998
Panoz GTR 97 GT1 1997
Panoz GTR 98 & Q9 Hybrid GT1 1998
Porsche 911 GT1 GT1 1997
Porsche 911 GT1 GT1 1996
Saleen S7R GTS 2003

Cars Class 3 Type Year
Audi TT-R GT 2002
BMW M3 GTR E36/E46 GT3 2001
Corvette C5-R GTS 2001
Dodge/Chrysler Viper GTS 2002
Ferrari 360 Modena GT3 2002
Nissan 350Z GT300 GT500 2003
Nissan Skyline GT-R GT 500 2003
Porsche 911 GT2 GT2 1999
Porsche 911/996 GT3 RS GT3 2002
Toyota Supra GTR GT 500 2003

In deze lijst zie ik de Viper wel in klasse 3 staan en niet in klasse 2!
Lijkt mij een vraag daarover geheel terecht.

Dan: aangezien ik getrouwd ben, 2 kinderen verzorg, een normale baan heb (oke wel op wat andere tijden werk dan kantooruren) in de weekends ook vaak bezig ben met mijn werk (weliswaar een soort verlengstuk van mijn werk) en daardoor niet de tijd heb (zoals wat jij wel kan) om een Modena in de lengte en breedte door te zagen, en er zo voor te zorgen dat die meer dan 83 breed wordt, zal de modena er niet komen.
Dit betekent voor mij (en vele andere slotracers met mij, al hoewel de groep die er eentje laat bouwen ook steeds groter wordt) dat ik met een standaard kap rond moet rijden.

Ik hoop dat er eens wat meer begrip daarvoor zal zijn!

Robert


JustMe - 16-11-2004 at 09:28

winer


willem - 16-11-2004 at 10:04

Nag, nag, nag your way to hearth attack:puke:
Kennelijke frustratie wordt de vrije loop gelaten. We moeten onze ogen hiervoor niet sluiten maar hier op een pro-actieve manier mee omgaan. Robert heeft wel een punt. Het wordt allemaal natuurlijk wel erg moeilijk en NIET iedereen heeft zoveel tijd. Laten we gezamelijk op zoek gaan naar een voor iedereen bevredigende oplossing.

:laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:


JustMe - 16-11-2004 at 10:09

:):):):coke::coke::puke::comp1:


Gert - 16-11-2004 at 10:13

Ik ben ook de bouwer afsteller schilder uitdeuker rijder van een slotrace karretje, en dat is inderdaad soms niet éénvoudig daar ben ik het volkomen mee eens.
Zeuren doe ik er niet over want het is nu éénmaal zo.

Maar als ik naar RFH kijk dan zie ik een Team staan, het is iets waar ik jalours op ben.
En je weet Enduro racen is een Team aangelegenheid.
Dan Laten ze ook nog een keer zien dat ze ballen hebben om met een smalle en erg korte Viper op de baan te komen, in mijn ogen tonen ze een vorm van moed om daar mee te verschijnen in Leeuwarden.


Greetz Gert: Pff zo dat is er uit


Arbee - 16-11-2004 at 10:24

Het gaat mij niet om moeilijk doen of dat het moeillijk is om een wagen op een bepaalde manier te bouwen, maar op de manier waarop een reactie kwam.

punt 1- de Viper staat gewoon als een klasse 3 auto in de lijst.
Dus: mag die dan zomaar in klasse 2 rijden met: een laag dak, spoorbreedte van 83, en banden van max. 28 of 29 mm.
Dit staat gewoon niet in de rules!
Dan werd mij een paar maanden geleden verteld: als ik dit toe laat, dan krijg ik straks allemaal verbrede, en mismaakte kappen te zien!
Dus mijn lange Panos mocht niet.
Dat iemand een kap met heel veel kunde, want dat is Tamar absoluut wel toevertrouwd, een kap mooier weet te maken, prima.
Maar laat hem wel in de klasse waar die volgens de rules thuis hoort.
Dus lijkt mij een vraag daarover terecht.

Dan nog een punt:
RHF is op dit moment het snelste team, het te kloppen team dus.
Dan lijkt het mij logies dat als die iets bouwen je naar hun kijkt hoe ze een "voordeel" pakken uit een kap/chassis verhouding.
Ik weet niet hoe dat bij andere teams zit, maar ik denk dan: hoe komt het dat zij zo snel zijn met die of die kap.
Gewoon gezond nadenken hoe ook ik weer sneller kan worden.
Dat daar een factor tijd bij zit is al bewezen.

Dus kort gezegd, ik wil niet lullig doen, maar probeer de zaken te begrijpen.
Waarom is die kap daar snel en waardoor, en voorziet het reglement daarin. (dus waarom verzin ik het niet?)

Robert


JustMe - 16-11-2004 at 10:31

de eerste meters moeten nog ge:) worden


slotmad - 16-11-2004 at 10:34

Zo smal is deze Viper niet, als deze met de maximale spoorbreedte volgens het klasse 2 reglement wordt gebouwd. Zie Tamar's toelichting op het reglement. Bij klasse 2 is de spoorbreedte gelijk aan klasse 1 (beide 83 mm). Kortom klasse 2 kun je ook zien als een "dichte" klasse 1 auto.
Als de verbrede Viper (tov Carrera kap) die hier te zien is op het forum qua maatvoering overeenkomt met een 1:1 Viper op het circuit, is dat prima. Als dat niet het geval is, wil ik in het reglement opgenomen zien, dat klasse 3 auto's verbouwen tot klasse 2 auto's, inclusief verbredingen, verlagingen en verlengingen geoorloofd is.

Dan weten we waar we aan toe zijn en kunnen scheve gezichten en problemen bij de keuring worden voorkomen.


JustMe - 16-11-2004 at 10:37

de GTS autos in het echt zijn net zo breed als de LMP's, die zijn in het reglement 2 meter breed, de Maranello en Corvette zijn zelfs nog breder. Ook de Viper is 2 meter breed en 2 meter gedeeld door 24 is 83,3333333333333. :comp::comp1:


Arbee - 16-11-2004 at 10:46

kijk dit is goede informatie.
Nick die met zijn duimstok bij Jan in de pits heeft staan meten.
Ik wist dit niet, maar vind het wel goed om te lezen.
Heb je ook de lengte van al die auto's Nick?
En hoe zit dan dan in de 1:1 wereld met die GT 2 en GT 3 klasse
Viper, Corvette en Modena zijn GT 2??? en de Porsche (die opgeblazen 911) is GT 3???
Klopt dit??

Robert


JustMe - 16-11-2004 at 10:52

niet allemaal, maar er zijn een hoop techboeken ( ook bij ons op de club) waar alle lengtes in staan.
http://www.mulsannescorner.com/
Als je er van de week bent laat ik je de boeken zien.
Tamar heeft een poos geleden ook een Sportscar Model Database aangelegd, met de maten van de modellen zoals je ze koopt, mocht je er iets aan willen verbouwen is prima, de exacte maten van de echte auto's zijn niet zo moeilijk te vinden :)


Arbee - 16-11-2004 at 10:55


JustMe - 16-11-2004 at 10:58

kan ik binnenkort eens een aantal auto's uit de boeken posten, compleet met 1:1 maten en dimensies. :comp1:
Dan zie je bijvoorbeeld dat het model van Carrera Audi te breed is :laugh::laugh::laugh:


Gert - 16-11-2004 at 11:08


Race-Jan - 16-11-2004 at 17:32

Heren,

Ik heb me een tijd lang rustig kunnen houden, de tendens van de berichten hier doet mij het ergste vrezen wanneer ik uiteindelijk besluit inderdaad LMS competitie te willen gaan rijden. Niet om het een of ander, maar voor een beginneling als ik maken jullie het er niet makkelijker op!

Dan de kernvraag (nee, ik heb nog niet in het reglement nagezocht of daar een antwoord in staat, maar ik vermoed van niet gezien bovenstaand gekrakeel...) : mag je met een klasse 3 auto (al dan niet verbreed tot klasse 2 maten) deelnemen aan een klasse 2 evenement?

De reden dat ik die vraag stel is dat ik op het moment bezig ben zowel een klasse 3 (P 911 GT3) als een klasse 2 (Benz CLK-GTR) op Plafit te zetten...
Dat brengt me bij de volgende vraag: kom ik straks wel aan de bak met de Plafit 9600 inline? of moet ik die als sidewinder gaan configureren...
De Benz heeft inmiddels zijn LEDjes ontvangen, mooi setje van Kaul Electronics (wel duur maar geschikt tot 20 V en stabiel qua lichtopbrengst, ook mooi 4 achterlichten met 4 remlichten...)
Bij de Porsche is een fantasiebeschildering aangebracht, mag dat?

Nog een vraag die me te binnen schiet: de Muco-regelaars zijn volgens mij gebouwd voor baanspanningen tot 16 V, kunnen die wel tegen bijvoorbeeld 18 V? of kost dat op den duur transistoren, diodes en meer van dat spul en is het aan te raden een andere weerstand (welke?) in mijn vertrouwde Parma te hangen?

Allemaal vragen waar ik graag een antwoord op zou willen hebben, wie weet er iets zinnigs over te zeggen?

Groeten uit het midden van het land,

Jan (die stiekem hoopt dat er hier ook leden zijn die een nieuweling op 1/24-gebied een handje willen assisteren, al was het maar om duidelijkheid te scheppen...)


tamar - 16-11-2004 at 18:59

Beste heren slotters (en..hallo Race Jan, leuk dat je eens postje waagt, zo zwaar moet je ook weer niet tillen aan deze web discussies:D)

Zoals jullie gemerkt hebben heb ik de thread maar even gesplit. Het body talk forum en m'n eerste Viper post daarop was meer bedoeld als een bouwverslag om te laten zien wat je nog van een ouwe carrera viper kan maken.

Ik zal proberen wat duidelijkheid te scheppen naar aanleiding van Jan z'n vragen.

Jan z'n kern vraag: "mag je met een klasse 3 auto (al dan niet verbreed tot klasse 2 maten) deelnemen aan een klasse 2 evenement?

Anders gezegd... wat bepaald nou precies in welke klasse een auto thuishoort.
Het antwoord staat inderdaad in het reglement, maar gezien de verschillende posts licht ik het nog maar even toe (in het Nederlands)


Welke wagens mee kunnen doen aan de LMS races vind je in de sportscar database ook de Dodge Viper staat daar in compleet met de afmetingen van de 1/1 wagen. Deze gegevens zijn bepalend hoe je je slotcar moet bouwen. Het is tenslotte een model(slot)car kampioenschap.

Bij elke wagen staat vermeld welke Model kits er beschikbaar zijn en welke afmetingen die hebben, een stukje informatie verstrekking naar de slotters toe.
De klasse die in de database achter elke wagen genoteerd staat is een aanduiding gebaseerd op standaard afmetingen van de beschikbare kits. Een aanduiding dus..geen regel

Het addertje onder het gras
De regels die bepalen in welke klasse een slotcar valt staan in het reglement.

[url=http://www.slotracinglemans.com/champ/rules_dutch.htm#tr_index]
1.2 Klasse indeling en Afmetingen
Slotcars zullen worden ingedeeld in 3 Klassen volgens hun Body type en hun afmetingen.

In de LMS Endurances racen alle Klassen voor hetzelfde Overall Klassement
In de LMS Sprint Races heeft elke Klasse een apart Klassement.

  1.2.1 Klasse 1 = Prototype bodies, Open en Gesloten (LMP/GTP).
Max breedte Body: 85 mm, Max Asbreedte: 83 mm

1.2.2 Klasse 2= GT bodies, Gesloten (GT1/GTS/GT).
Max breedte Body:86 mm, Max Asbreedte: 83 mm

1.2.3 Klasse 3 = GT bodies, Gesloten (GT3/NGT/GT).
Max breedte Body:81,5 mm, Max Asbreedte:78 mm, Min dakhoogte 47mm, gemeten op techblok met body gemonteerd op chassis. zie fig 1.0
[/url]

Neem onze Viper
Stel ik bied die straks bij de technische keuring aan.
De T.C kijkt dan naar het body type =GT(S) en de meet de body breedte = >81,5 mm.

Een duidlijke geval van klasse 2 :D

Nog een voorbeeld, neem jou Porsche 911 GT3. In z'n standaard vorm (Tamiya kit) net 74,5 mm breed valt dus onder de klasse 3.

Neem je een transkit van scaleproduction en bouw je hem om naar GT3 RS dan is het maar net of je hem binnen de 81,5 mm breedt houdt (wel aan te bevelen) of hij in de klasse 3 of een klasse 2 valt.

Het klasse systeem is opgezet om in de sprint races resultaten van de verschillende wagens te kunnen scheiden. Het zal je duidelijk zijn dat je met een smalle hoge Porsche GT3 niet veel kans maakt tegen een brede lage Audi R8.

Maar je kan het natuurlijk altijd proberen, zolas wij van plan zijn met onze Viper.

Antwoord op je andere vragen:
Inliner is toegestaan maar niet echt aan te bevelen, de Sidewinder geeft je meer afstel mogenlijkheden (vooral qua tandwiel verhouding)

Muco regelaar (of officieel de Tech 2000) kan 18 volt aan, zij dat het in z'n grensbereik is. Muco kan met een kleine modificatie dit grensbereik oprekken naar 20volt piek spanning.

Weerstand waardes voor de parma regelaars verschillen per circuit doorgaans tussen de 7 en 15 ohm.

nog meer vragen..? gewoon posten op het forum.

groetjes
Tamar


Race-Jan - 16-11-2004 at 23:14

Kijk, dat bedoel ik nou, dit is een antwoord waar ik als beginneling wat aan heb :)

Thanks, je gaat ons binnen niet al te lange tijd met 2 auto's zien...

EDIT wilde ik een plaatje van die porsche bijvoegen, ging dat mis.../EDIT


Race-Jan - 16-11-2004 at 23:25

doen we het gewoon anders.... hier http://home.planet.nl/~bosm1984/pagina2.html staan de beide auto's in aanbouw, helaas wel kleine plaatjes...

spuitwerk op die porsche was een crime met Motip bussen... wel aardig gelukt vind ik zelf :bounc:

Jan


50 plus - 17-11-2004 at 00:11

Kijk dat kan ik nou waarderen,jongens die het aan durven om de handschoen op te nemen.
En met een beetje geluk(en veel oefenen) maken ze kans om Tamar en zijn team te verslaan :):D.
Maar dat zal niet meevallen want hij is voorlopig niet van plan om het rustiger aan te gaan doen :cool::comp1:.
Maar daarom is het niet minder gezellig en spannend,en hij is nooit te beroerd om iemand te helpen :D:coke:.

Groetjes 50 plus


tamar - 17-11-2004 at 00:45

Hallo Race Jan
Als je een beeld wilt invoegen dat al ergens op het web staat dan kan dat met de image functie toets. Er op klikken en het url van het beeld inkopieren.


http://home.planet.nl/~bosm1984/005.jpg
http://home.planet.nl/~bosm1984/001.jpg

Beelden die nog niet op het web staan maar wel op je eigen computer kan je als attachment invoegen (helaas maar een beeld per post)

Ik zie trouwens dat jouw Porsche een 911GT2 is in plaats van een 911 GT3.
Die ouwe opgeblazen kever
:D is, in schaal 1/1, 1870 mm breed. Da's 78mm in 1/24 en valt dus onder de klasse 3.
http://www.racingsportscars.com/photo/1999/Le_Mans-1999-06-13-067.jpg

Je zou hem met veel pijn en moeite kunnen verbreden naar voorbeeld van de #62 en #63 Porsches van Rook racing tijdens Le Mans 1999.
http://www.racingsportscars.com/photo/1999/Le_Mans-1999-06-13-062.jpg

Maar zelfs deze ultiem verbrede Porsche (1997mm) met een zwaar getunde motor was kansloos tegen de Vipers.

Schaal 1/24 zal het niet veel beter gaan, het is absoluut een leuke slotcar om te bouwen en mee te racen...maar....ook al verbreed je hem naar 83mm...de 911 blijft zo'n beetje de korste en hoogste bak die er in de LMS te vinden is.
Zelfs in de klasse 3 moet die alles uit de kast halen om een beetje mee te komen laat staan in de Klasse 2.

Voor jullie eerste deelname lijkt me de Mercedes beter geschikt. Breder lager en vooral makkelijker te bouwen aangezien je overal meer ruimte voor hebt ;)

greetz
Tamar


Arbee - 18-11-2004 at 12:17

Hallo Race Jan,

leuk een nieuwe naam op het forum.

Je vraagt het een en ander over de auto, hoe je die moet bouwen.
Als je op deze site wat leest zal het snel duizelen, maar ik wil voor je proberen het slotracen op een simpele manier weer te geven.
Belangrijk:
Onthou altijd dat het bij slotracen om 1 ding gaat:
Hoe krijg ik zoveelmogelijk gewicht zo laag mogelijk.

Hoe ga je dan te werk.
Neem een kap, ik geloof dat je graag een Mercedes wilt gebruiken.
Ik zou het afraden, in een endurancerace heb ik nog nooit een Mercedes de race zien uitrijden.
Wel zien uitvliegen ha ha, grapje. Le mans 200?

Maar zet de kap op tafel.
Kijk er naar wat het hoogste punt is.
Ha het dak. Dus Dremelen todat je er (bijna) doorheen kan kijken.

Dan de ramen, kijk wat je daar reglementair nog vanaf kan halen. Dunner polijsten geeft ook een gewichtsreductie van een paar gram soms.
Interieur, wag met toeters en bellen, is allemaal nep, heb je dus niet nodig om mee te rijden.
Koop een lexaan interieur inclusief poppetje, wel een hard plastiek hoofdje erop zetten. (doe dit pas nadat je alle hersens, plastiek , uit het hoofd hebt verwijderd)

Dan de motorkap,
pas op vlak bij het raam kan je wel wat weghalen, maar de voorkant moet wel de klappen kunnen opvangen.
Vooral bij de wielkasten is een bepaalde stevigheid gewenst.
Als je gaat lamineren, dan kan je ook de motorkap dun maken.
(er is ook een manier van eerst lamineren, dan de buitenkant zoveelmogelijk wegschuren.)

de achterkant.
het liefst heb je niets achter de achteras. Maar ja daar zit wel vaak iets.
Bij de 1 op 1 halen ze daar veel downforce vandaan (spoiler) maar wij hebben dat gewicht liever niet.
Dus alles erg dun maken.
Ook de klappers van achteren valt meestal mee, dus kan het dunner dan de voorkant.

verlichting:
alle draadjes, zelfs die dunne, zo laag mogelijk.

Dit zijn denk ik wat bassis principes voor een goede kap.
Als je een LMP kap neemt, dan heb je geen dak, en geen raam.
Begin dan met de luchthapper.

het lamineren.

carbon is duur, maar je hebt gelukkig weinig nodig, dus is dat best te doen.
Wat veel slotters niet weten is dat in de windsurfindustrie de planken al jaren van carbon gemaakt worden.
Heel licht, toch zeer sterk.
Daarom is in de betere windsurfwinkel meestal wel reparatie setjes te koop.
Meestal met glasvezel.
Dat matje kan je gebruiken, maar het is beter om via die zelfde winkel een carbon matje te scoren.

Maak je kap goed ruw van binnen.
Lamineer de kap met de 2 componenten hars (maak niet erg weinig laminaat aan, want je mengt gauw verkeerd en als je meer aanmaakt dan is de kans dat de mengverhouding fout is kleiner)

Plaats vervolgens de carbonmat in de kap (is een rotwerkje omdat alles kleeft), dan nog wat laminaat erover heen.

Mocht je later teveel gebruikt hebben, dan kan je weer wegdremelen, maar PAS OP, ik hoorde laatst dat de carbondeeltjes die dan door de lucht vliegen erg slecht zijn voor je longen.
Dus gebruik een sofkap.

Dit lijkt een lastig klusje, maar al doende leer je, en het is goed te doen.
Voordelen, erg stevige kap met een laag gewicht, en de kans dat je kap meerdere races aan de start kan verschijnen.
Zelfs in een sprintrace sneuvelt wel eens een kap.
Ik heb de Dome hele harde klappers zien maken in Uden, en de kap bleef heel.
trouwens de Bently werd geloof ik later nog meer gemarteld.

Succes, en voor practische tips kan je altijd in de kelder in Amsterdam afdalen.
Tamar en Nick die ondertussen de meesters zijn in de lamineer techniek, zijn meestal nachten aanwezig.

Robert.