Topic Posts
 
Topic PostsLMS-forum
 

Not logged in


Recover Lost Password | Register     

     Printable Version | Subscribe | Add to Favourites

     Dutch: Scale auto raceverloop en schades
  Post new thread Poll:  
slotmad





Posts: 180
Registered: 26-6-2003
Member Is Offline
Mood: still waiting
posted on 12-2-2013 at 10:07 Reply With Quote
Scale auto raceverloop en schades



Friends,

Afgelopen zondag werd het verloop van de mooie races sterk beïnvloed door de opgelopen schades en het toegestane oponthoud om te repareren.
Daar kun je op twee manieren mee omgaan:
1. Reparaties onder rijtijd zodat rijders zonder schade niet hoeven te wachten en/of
2. Raceauto’s op de baan brengen die race ongelukken beter overleven

Om punt twee op te pakken, zou je eens dieper op de schades moeten ingaan. Uit eigen ervaring met de BMW: gebroken dakstijl, splitter en ‘ingedrukte’ diffuser. De splitter heb ik vervangen door een carbon versie en in foam opgehangen. Deze splitter is ook weer gebroken. Porsche: gebroken dakstijl, splitter (het zwarte kunstof ding) en body scheuren zowel bij de voor- als achterwielkasten. De Porsche beschouwen we inmiddels als afgeschreven. Ik realiseer me dat beide auto’s behoorlijk veel track-time hebben gehad. Daarnaast vloog bij een nieuwe MB de diffuser bij de eerste crash er al weer af (de twee body ‘verbindingen’ zijn gebroken. Spoilers die loskomen is een ding op zich, echter met een plakbandje hoe lelijk ook tijdens een race snel te repareren.
Spiltters en diffusers lijm ik zoveel mogelijk vast met bisonkit/tix en/of foam om extra lijmvlak en zoveel mogelijk impact absorptie te creëren.
De praktijk is, dat dit zeker houdt gedurende een bepaalde tijd. Uiteindelijk komt het ook weer los.

Vanzelfsprekend kun je alles verder verstevigen, echter dan raak je steeds verder weg van een instap/standaard klasse. Begrippen als ‘zo uit de doos’ en ‘gemakkelijk voor een beginner’ zijn in mijn ogen inmiddels onzin. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld Arjan, die enthousiast begint, echter al snel tegen de ‘basic’ slotrace issues aanloopt (afstellen rijhoogte, h-plaat, sleperschoen e.d.). Als Willem en anderen hem niet hadden geholpen, had hij met een koffiemolen rondgereden en zou het enthousiasme of de lol snel dalen.

Hoe kun je het dan wel leuk maken voor een instapper? Ik denk dat een doc met instructie (hoe bouw ik een Scale/slotrace-auto op)zoals bij de DPM een goed begin kan zijn.

Dan iets anders over de race. In mijn ogen waren er nogal wat problemen met de wegligging. Zelfs de meest ervaren rijders vlogen er in mijn ogen best vaak af. Of gaan we gewoon te hard (inmiddels)? Zijn de Scale-auto’s uiteindelijk te kritisch om goed af te kunnen stellen? Het zijn immers starre chasis, waar met uitzondering van de h-plaat afstelling, weinig of niks aan te tunen valt. Hoe kijken jullie hier tegen aan? Ik kan me voorstellen dat met een lagere baanspanning, met als gevolg lagere rijsnelheden, minder “harde impact” crashes zullen plaats vinden en auto’s ‘beter’ rijden.

Laat maar eens horen hoe jullie hier tegenaan kijken.

greetz,

Henri
View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
tamar





Posts: 804
Registered: 5-1-1989
Location: Gouda
Member Is Offline
Mood: A new beginning ;)
posted on 12-2-2013 at 11:08 Reply With Quote
Schade en schande



Hoi Henri

Goed item dat je hier naar voren brengt, vandaar dat ik hem ook maar even naar het forum heb gebracht.

Even in het kort mijn visie hierop.

Crashes en reparaties van Scale onderdelen

1. Het is overduidelijk dat de scaleauto diffusers & splitters bevestiging af afbriek niet echt crash bestendig is. Hierbij is voorkomen (flexibel monteren) beter dan genezen, maar dat inzicht krijgt men meestal pas na een crash ;)

2. Het is na de afgelopen 3 races met Scaleauto's bij de Slotshop ook overduidelijk dat
deze Carrerabaan zeer lastig te marshallen is en daadoor ook zeer crash gevoelig is. Met als gevolg een hoger dan gebruikelijk aantal schades.

4. Het is goed dat er op de racedag de bereidheid was onder de deelnemers om elkaar de tijd te gunnen om dit soort lastige schades te repareren.

5. Helaas moest daardoor te vaak te lang gewacht worden waardoor het race ritme werd onderbroken en het programma uitliep. Dit beinvloed dus het wedstrijdverloop en de competitie en dat moet vermeden worden.

De oplossing hiervoor is een simpele toevoeging aan het reglement, en ik zal deze dan ook voordragen om opgenomen te worden.

Body Reparaties:
Schade aan de volgende body onderdelen (diffusers, splitters, spoilers) moet tijdens de eerstvolgende baan wissel gerepareerd worden of vervangen worden door ballast gewicht op de plaats waar het verwijderde onderdeel aan de body bevestigd hoort te zijn.


De uiteindelijke bewoording kan nog veranderen, maar ik denk dat jullie de grote lijn wel snappen.

Dit soort schades zijn doorgaans het gevolg van race incidenten (crashes, track calls etc etc) niet te vermijden dus.
Bij het wel of niet aanwezig zijn van n spoiler, splitter of diffuser tijdens de race, is voor de competitie en reglement alleen nog het minimum bodygewicht van belang.
Het gewicht van deze onderdelen ligt tussen de 2-5 gram (met de Benz diffuser als zwaargewicht)

Dus als er in de hotpit een aantal stukken plaklood zouden liggen is het voor het raceverloop beter en simpeler om het beschadigde onderdeel te vervangen door een stukje ballast lood. Bij een herkeuring kijkt de TC als er een onderdeel mist alleen nog of het minumum body gewicht klopt.
Voor de start van een volgende race moet alles wel weer aanwezig zijn, maar daar is er dan ook wel tijd voor reparaties.


Instappers helpen met open koffer politiek
Een Set-up, bouw artikel is n prima idee en in de voorbereiding. Kan heel simpel zijn.
Een van de beste punten van afgelopen weekend was dat iedereen juist bereid was om zijn kennis en vaardigheden te delen met de (scaleauto) "instappers". En onder die instappers waren ook een paar zeer ervaren slotracers (Lanting, Mertens). Maar met behulp van de hand en spandiensten van de geroutineerde scaleauto slotter's was het gehalte aan koffiemolens nihil. Hier moeten we dus mee blijven doorgaan, het zal de klasse en de competitie alleen maar sterker maken.

Raceverloop
Gaan de Scaleauto's te hard? Zijn ze qua afstelling te kritiesch geworden? Nee, ik denk eerder dat je moet concluderen dat er steeds meer slotters de juiste afstelling voor hun Scaleauto's gevonden hebben en er dus hard mee kunnen gaan. Waardoor de competitie zwaarder is geworden en ook de "ervaren" rijders/bouwers weer meer "on the egde" moeten gaan rijden.
Wat mij betrefd bewijst dit dus juist het succes van de formule "simpel maar uitdagend".

Snelheid is relatief. Bij een lagere baanspanning zouden we ook de eindoverbrenging moeten gaan vastleggen, anders zet iedereen meteen een 41 tands achterop om het gebrek aan topspeed goed te maken. En dat is niet goed voor de stabilitiet van de wagens...zoals Willem met schade en schande heeft ervaren ;)

Verder wil ik ook hier wel aan tekenen dat de Slotshop Carrera baan een lastig circuit blijft dat elk foutje afstraft met n uitvlieger en/of n crash.




With kind regards
Tamar
View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
vovo





Posts: 3
Registered: 28-11-2011
Member Is Offline
Mood: No Mood
posted on 12-2-2013 at 18:25 Reply With Quote


beste mensen,

Ik wil dan ook iedereen bedanken die mij geholpen hebben met het oplossen van de problemen met mijn wagen

GROTE KLASSE

m.v.g,

Jan:holy:holy
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
Post new thread Poll:

Go To Top