Topic PostsLMS-forum
 

Not logged in


Recover Lost Password | Register     

     Printable Version | Subscribe | Add to Favourites

     English: Some pics of the controller project
  Post new thread Poll:  
 Pages:  1  2  3  4  5
ramtech





Posts: 177
Registered: 15-3-2002
Location: adam zo
Member Is Offline
Mood: single
posted on 28-6-2005 at 10:46 Reply With Quote


hier een verklarend plaatje en c is dan je motordraad en b dat dunne draadje van je wiperboard.
dan blijft alleen de +nog over en dat is e ;)




armen zijn nu echt te kort
View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
ramtech





Posts: 177
Registered: 15-3-2002
Location: adam zo
Member Is Offline
Mood: single
posted on 28-6-2005 at 10:54 Reply With Quote


de grootste verwarring die hier nu is ontstaan is dat je de parma kleuren heb gebruikt.
parma wit is bij ons rood=+
parma rood is bij ons zwart =-
parma zwart is bij ons geel =baan
:laugh:




armen zijn nu echt te kort
View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 28-6-2005 at 11:01 Reply With Quote


Quote:
Origineel gepost door ramtech
hier een verklarend plaatje en c is dan je motordraad en b dat dunne draadje van je wiperboard.
dan blijft alleen de +nog over en dat is het huis;)

Schiet mij maar lek...

de tor heeft een TO3 huis, dat snap ik nog... maar dan...
wat doe je dan met de emitter?

c - huis.. draad?
b - draadje vanaf wiperboard (in plaatje genummerd 4)
e - ???

of ben ik abuis dat ik het niet duidelijk zie omdat ik er de ballen van snap zeg maar?

Jan
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
ramtech





Posts: 177
Registered: 15-3-2002
Location: adam zo
Member Is Offline
Mood: single
posted on 28-6-2005 at 11:07 Reply With Quote


oeps foutje van mij ik heb de post ge edit:comp:



armen zijn nu echt te kort
View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 28-6-2005 at 11:15 Reply With Quote


thanks, gaat goed komen nu :)

Jan
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
willem
LMSadmin




Posts: 356
Registered: 5-11-1985
Location: Netherlands
Member Is Offline
Mood: Tired
posted on 28-6-2005 at 12:06 Reply With Quote
Master of disaster:)



Gaat helmaal goedkomen! Zelfs de "meester" maakt wel eens een foutje.
Je draden lijken goed te kloppen. Het enige punt van aandacht is altijd de emitter en de basis. Vooral bij die TO3 behuizing.

Wanneer ga je rijden met dat ding?




View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 28-6-2005 at 12:10 Reply With Quote


Ik hoop zondag, als het goed is komt de tor in de loop van de week bij mijn leverancier binnen en kan ik hem inbouwen... thuis testen lukt nog wel, maar ik heb geen baantje liggen...

heb ik gelijk stof om een praatje over te houden op de slottrack racedag die ik organiseer :)

Jan
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
willem
LMSadmin




Posts: 356
Registered: 5-11-1985
Location: Netherlands
Member Is Offline
Mood: Tired
posted on 28-6-2005 at 12:43 Reply With Quote
Tor



Je kan ook wel een torretje van mij overnemen. Heb er nog 6 liggen.

Cheers




View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 28-6-2005 at 12:46 Reply With Quote


...
als je ze kwijt wil zeg maar wat ze kosten moeten...

Jan
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
willem
LMSadmin




Posts: 356
Registered: 5-11-1985
Location: Netherlands
Member Is Offline
Mood: Tired
posted on 28-6-2005 at 12:52 Reply With Quote
ééntje voor nop!







View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 28-6-2005 at 12:56 Reply With Quote


je hebt mail :)
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 29-6-2005 at 17:37 Reply With Quote


YESSS!!!

Vandaag kwam de tor binnen, gelijk maar gemonteerd... eerst meten (meten = weten immers) en daarna schroeven, bakken en slijpen (Dremel maakt overuren in dit projectje, blij met de flexibele as...).. weer meten, alles lijkt goed dus maar dichtgeschroefd die bak...
Voedinkje (15V3A) op een baanstukkie aangesloten (nee een circuit ligt er nog niet, maar dat gaat beslist op zolder komen...) en stekkertjes ingeplugd... so far so good, dus toen de voeding maar ingeschakeld...

Geen rook! (zelfs geen witte rook...) en de tor werd niet onmiddellijk heet, dus alles lijkt goed... autootje gepakt (zonder achteras/wielen, kan ie mooi geen kant op als er onverhoopt spanning op de baan komt) en op de baan gezet... bleef stil totdat ik de trekker inkneep, toen was er leven in de auto!
Het afregelen van de startoff en de gevoeligheid is simpel met de 2 instelpotjes, daarna de curve en attack met de 2 potmeters in de buurt van waar ik ze wil hebben gezet. Easy en een heel breed bereik, je kunt de regelaar daar instellen waar je hem hebben wil!

Ben nu al onder de indruk, hoewel ik er nog geen meter mee gereden heb... dat gaat vrijdag in Leeuwarden gebeuren :)

Jan

Kon het niet laten, even een plaatje erbij :)
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
Sideways



Avatar


Posts: 132
Registered: 11-1-2002
Location: Amsterdam, The netherlands.
Member Is Offline
Mood: No Mood
posted on 2-7-2005 at 00:32 Reply With Quote


Van harte gefeliciteerd!

En hoe ging het bij de M.R.C.L.?
We zijn benieuwd!

Groet,

Onno.




View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 2-7-2005 at 10:41 Reply With Quote


Heheh, die Onno...

Toen jij dit postte was ik er nog... testen neemt nu eenmaal tijd :) en daarnaast was het erg gezellig.......

De eerste opmerking van alle rijders die met de eigenbouw regelaars hebben gereden: veerdruk van de trigger is erg hoog in vergelijking tot de tech... maar dat is een kwestie van wennen.
Daarnaast is er nog wel het een en ander te verbeteren, met name in de afregelbaarheid van de startoff spanning en de ongewenste invloed van de instelling voor de curve op die startoff spanning.
Mijn regelaar heeft zoals je hebt gezien de trimpot voor startoff makkelijk bereikbaar, die van Willem zit goed verstopt :) maar we hebben gemerkt dat juist die 50R trimpot van grote invloed is op de aggressiviteit...

Rondetijden:
Misschien een stukje onwennigheid en onbekendheid met de regelaar, maar het meest constant werd er gereden met de tech... een paar honderdsten per ronde verschil en constant snelle tijden.
Dat kon met geen van de andere aanwezige regelaars (nee, ook niet met de Difalco) gereproduceerd worden.

Conclusie (geldt alleen voor 1/24 op MRCL!): voorlopig lijkt het goed, maar er is nog ruimte voor verbeteringen... Ik zal rechtstreeks contact met Willem opnemen om te kijken waar we nog kunnen fijnslijpen :)

Morgen maar eens in een heel andere omgeving testen: 1/32 plastic op 't Kasje...

Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Jan
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
willem
LMSadmin




Posts: 356
Registered: 5-11-1985
Location: Netherlands
Member Is Offline
Mood: Tired
posted on 2-7-2005 at 11:38 Reply With Quote
Interesting!



Uitgebreid met Jan en Erwin P gesproken op zaterdagochted.... het blijkt dat de regelaar in eerste instantie goed is maar toch nog lastig afstellen. Mogelijke invloeden opelkaar van de potmeters.
De karakterestiek van de analoge regelaar met de elektronische is natuurlijk totaal anders en de gewenning van de rijder speelt ook mee.
Het feit dat er wel dezelfde rondetijden mee gereden konden worden maar dat de constante ontbreekt ondersteunt dit.
Ook de afstand die de trigger kan afleggen is groter dan de tech. Ik ben nu bezig met een shortboard (10 stappen) en een andere tor. (GEEN darlington maar wel een high power).
Erwin P gaat nog verder testen en Race Jan zal vandaag al met de 1/32 boys aan de gang gaan.
The story continues........




View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
ramtech





Posts: 177
Registered: 15-3-2002
Location: adam zo
Member Is Offline
Mood: single
posted on 2-7-2005 at 15:00 Reply With Quote


mijn ervaring met de agressiviteits knop is,als je hem te zacht zet dan komt het vermogen op helft van je wiperbereik ineens te hard in.
dan gaat de regelaar je verrassen.
in vergelijk met de tech komt deze regelaar veel directer in(waardoor de neiging ontstaat om de agressiviteit te ver terug te draaien).
en de curve instelling moet tijdens het rijden niet gebruikt worden dan ontbreekt de logica omdat alles elkaar te veel gaat beinvloeden(alleen als trimpotje verstoppen is het beste)




armen zijn nu echt te kort
View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
VaCooL





Posts: 18
Registered: 20-6-2003
Member Is Offline
Mood: Porsche 911 GT1 '96
posted on 2-7-2005 at 21:08 Reply With Quote


What a nice project your doing!
But i dont understand so much Dutch, but i can understand what your writing just take some time ;)

Kind Regards Jan
View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
willem
LMSadmin




Posts: 356
Registered: 5-11-1985
Location: Netherlands
Member Is Offline
Mood: Tired
posted on 3-7-2005 at 08:40 Reply With Quote
Upcoming changes!



Laat ik beginnen met melden dat de tests op MRCL zeer waardevol zijn. In feite is dit de eerste serieuse test geweest MET rondetijden. De verschillen in beleving zoals door Jan en Erwin P aangegeven zijn mijns inziens goed te verklaren alhoewel er nog meer getest dient te worden.

Een belangrijk verschil naast het feit dat het een continu analoge regelaar is in vergelijking met de pulserende Tech 2000 is de remfunctie.
De Tech 2000 begint reeds te remmen op het moment dat de wiperbutton het eerste padje raakt bij het gas terugnemen. De trigger wordt nog verder losgelaten en al die tijd is de auto aan het remmen.
Bij de analoge regelaar wordt er alleen maar geremd als de wiper zich volledige ruststand bevindt.
De theorie zou dan zeggen dat je dus in staat bent om extreem kort te remmen. Dit klopt ook maar er zitten mijn inziens ook nadelen aan. De wiper komt met een door de veerkracht versnelde beweging richting rembutton. In feite "klapt" hij erop watg niet bevordelijk is voor het contact. Hierdoor kan er een relatief onvoorspelbaar remgedrag ontstaan. De beleving van de rijder zal niet zozeer zijn dat de auto niet goed remde maar meer dat de auto na het "opvangen"(gas bijgeven) de enekeer uitbreekt en de andere keer te laat weer uit de ankers schiet.

Ik heb hier mogelijk een oplossing voor. Het vaste remcontact vervangen door een zwevend relaiscontact (Niet een relais dus maar alleen het contact). De wiper zalgeen contact verliezen tijdens het terugklappen naar het remcontact. De remtrijd kan veel beter gedoseerd worden.
Er zal een natuurlijk smering zijn van de remcontacten door de minieme beweging.

Feit is dat de analoge regelaar veel directer reageert op trigger bewegingen dan de Tech 2000.
De oorzaak hiervan moet niet zozeer gezocht worden in het principe van de analoge regelaar maar in de aansturing van de Tech 2000.
De Tech geeft in alle omstandigheden de volle baanspanning aan de motor (Maybe a surprise for some of you:):)).
De electronica van de Tech bepaalt aan de hand van de stand van de trigger en de pots met welke frequentie er stroom (ampere) naar de motor wordt gestuurd. Dit is het typische pulseren wat je kan horen als je een klein beetje gas geeft en de auto gaat net niet rijden.
Deze manier van aansturen zorgt ervoor dat de auto eigenlijk altijd harder wil lopen terwijl je niets doet met de trigger. Dit geeft het gevoel dat de auto er altijd vandoor wil.
Op een baan met veel grip is dit prima omdat je minder afgestraft wordt door rijdersfouten en toch snel kunt rondkomen.

Het punt wat Erwin B reeds eerder aangaf is ook van groot belang. De choke (Middelste knop op mijn regelaar) moet mogelijk op een andere plaats gezet worden. Hij hangt nu rechtstreeks aan de basis waardoor hij ook de startsnelheid enigzins beinvloedt. Door de choke niet aan de basis te hangen maar aan het wiperboard zelf (Laatste padje) wordt de startsnelheid mogelijk minder beinvloedt. De praktijk moet dit uitwijzen.

Keep you posted




View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Sideways



Avatar


Posts: 132
Registered: 11-1-2002
Location: Amsterdam, The netherlands.
Member Is Offline
Mood: No Mood
posted on 3-7-2005 at 10:45 Reply With Quote


Ha die Jan,

Wat de veerdruk betreft, de veer kun je ook aan een M2 of M3 boutje haken. De plaats van het boutje komt dan onder veer waar je nu een trek/bindriempje hebt zitten (zie je eigen foto hierboven). Op de foto hieronder zie je hem zitten aan het boutje.
Willem en ik hebben hier naar gekeken, aan het boutje was volgens ons het beste en is iets minder qua voorspanning/strak in vergelijking met zoals je hem nu hebt zitten.

Groet,

Onno.




View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 3-7-2005 at 21:58 Reply With Quote


Een heel produktieve dag

was vandaag voor het 1/32 deel van dit verhaal, ik heb de regelaar door meerdere mensen laten testen tegen een veelheid van verschillende controllers (o.m.NSR, Parma electronisch, PM met alle toeters&bellen, Difalco) en de teneur was: "Wanneer komt ie op de markt? "
Er was een clubrijder bij die met mijn regelaar zomaar 1/10 van zijn beste tijd (gereden met een complete PM) afreed... en de knurft kan stiekum ontzettend hard rijden...
Zelf begin ik nu het gevoel voor de feedback van de regelaar te ontwikkelen, het heeft daarvoor erg geholpen dat ik het veertje een stuk minder strak heb gezet (ik heb de laatste 2 wikkelingen van het veertje lompweg uitgetrokken zodanig dat de complete veer ca 3 mm langer is in rust). De gewenste constantheid is daarmee teruggevonden en daar ben ik zelf erg blij mee!

Voorlopige conclusie: goed produkt, mits de veerdruk minder stug is. Het duurt even voordat je er aan gewend bent (voor de een wat langer dan voor de ander) maar dan is het goed mogelijk constant snelle tijden neer te zetten.

Uiteraard ben ik benieuwd naar het nieuwe remcontact, maar 100% overtuigd van de noodzaak ben ik voorlopig nog niet.

preliminary test results in English...

Wordt weer vervolgd...

Jan




Race Nice!

Jan
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 6-7-2005 at 09:33 Reply With Quote


a couple of pics of the second prototype...looks a bit less complicated :)


http://home.versatel.nl/jan.groosmuller/resources/controller/proto2_1.jpg


http://home.versatel.nl/jan.groosmuller/resources/controller/proto2_2.jpg

hope it performs the way it looks....;)

Jan




Race Nice!

Jan
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
R-win





Posts: 52
Registered: 13-1-2002
Location: Ljouwert
Member Is Offline
Mood: Speechless
posted on 6-7-2005 at 14:51 Reply With Quote
Controller tests



Controllers in kwestie:cool:
http://members.chello.nl/e.post7/controllers.JPG

Jan pakt het groots aan:holy
http://members.chello.nl/e.post7/racejan.JPG
View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
ramtech





Posts: 177
Registered: 15-3-2002
Location: adam zo
Member Is Offline
Mood: single
posted on 6-7-2005 at 14:59 Reply With Quote


ik mis de ramtech controller van johan in dit plaatje



armen zijn nu echt te kort
View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 6-7-2005 at 15:07 Reply With Quote


Ben benieuwd wat Willum :laugh: er van vindt :D

Jan:comp1:




Race Nice!

Jan
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
willem
LMSadmin




Posts: 356
Registered: 5-11-1985
Location: Netherlands
Member Is Offline
Mood: Tired
posted on 6-7-2005 at 18:06 Reply With Quote
Comment



Die regelaars zijn prachtig maar die vent eronder...............Vlaggen op een.......:laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:
Het is trouwens Willem en niet Willum Johan....:finger::finger: De dag dat ik een friesachtige naam ga aannemen moet nog geboren worden....:D;)




View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
 Pages:  1  2  3  4  5
Post new thread Poll:

Go To Top