Board Logo

Controller project
willem - 27-8-2004 at 10:27

All,

As you are well aware that the controller is pretty much the most important piece of hardware you are using while on the track, it seems useful to start a thread about it.

Now one of our lead electronic wizards, ERWIN RAMTECH BOERSE also known as TWEETY, has built many controllers. All with there own specific twists and tweaks.
Some of those controllers have an excellent behaviour and control.

Below you'll find the electronic schema which has been used in some of those controllers and we're still testing to find out exactly what's happining when you're driving the car and adjusting values of risistors and potentiometers.

As the in the schema below you can see trhat there are 3 pot meters which allows you the adjust the following things.

  • Pot 1: Attack control. This what we call the start off speed or power you send to the engine when you're hittin gthe first pad of the wiper-board.
  • Pot 2: Curve. This is the most "dangerous" thing to adjust. It allows you adjust the curve from pad 1 to pad 11. If the Pot is closed (maximum resistance), the curve is linear. If you adjust it to a lesser value, it will bend the curve evenly divided over the pads AND....it raises the start off speed at the same time!
  • Pot 3: Sensitivity. Now here's a nice one. This Pot allows you to control the reaction time of the engine when driving. It allows you to control the nervousness of the car which could come in very handy with tricky cars.

    Think about it for a while and I'll be happy to discuss any subject about it:):):)


    ramtech - 29-8-2004 at 13:53

    zo enthousiast als mensen me gek zeuren tijdens raceweekeinden over m'n regelaars had ik hier wel meer reacties verwacht


    Rob de Wit - 29-8-2004 at 19:21

    Nou daar komt ie dan.

    Kan je hem niet voor mij bouwen.
    Je weet wel met z'on enorme coolbox en dat hoeren lichtschijnsel.

    Geintje,
    Moest effe van me laten horen.

    Call me a building-clojo
    Het ga je goed vrind en groeten aan het meissie!
    Wanneer ben je in Noord deze week?


    willem - 30-8-2004 at 06:46

    All,

    I attached the exact sdame schema but now without the full throttle relay. This makes reading the schema somewhat easier.

    Notice that the power is now directly connected to the full contact and that there's 1 wire less to the controller. 4 instead of 5.

    Cheers


    willem - 31-8-2004 at 06:59


    Gert - 31-8-2004 at 20:58

    Ligt mijn regelaar op de eerste plaats om te bouwen Erwin ??
    Ikwacht al een jaar of 5:P


    Greetz Gert: Eens dan krijg ik hem, eens dan voel ik het genot :laugh::laugh:

    P.S. Dan krijg ik mischien die vinger weer wat sneller:(


    willem - 1-9-2004 at 06:21

    Allen,

    De bedoeling van deze thread is om informatie en kennis te delen omtrent de regelaar en in het bijzonder het schema van Erwin. Koop een soldeerbout en de onderdelen en bouw je eigen regelaar. Dat is de bedoeling.
    Begrijp me niet verkeerd Gert. Het staat je natuurlijk vrij om dat te vragen aan Erwin maar de grap is nu juist dat mensen zelf hun regelaar gaan bouwen. Zo moeilijk is het niet.
    Een Turbo regelaar en een paar componenten, het juiste schema solderen en je bent klaar.
    Zodra de mijne klaar is (Ook zelf gebouwd) zal ik foto's van de onderdelen met tekst en uitleg op het forum plaatsen. De foto's van de onderdelen heb ik over 2 dagen op het net :):):)

    Cheers


    Gert - 1-9-2004 at 17:32

    Het was maar als grap bedoelt want ik weet ook wel dat die lange daar geen tijd voor heeft.
    En ik ben nog erg tevreden over mijn Techje dus dat is geen probleem.
    Alleen die trage vinger hé:laugh::laugh::laugh:

    Greetz Gert : Die met de vinger op fitnes gaat:D


    ramtech - 1-9-2004 at 19:55

    no txt:gun:


    2h - 2-9-2004 at 09:36

    I thought that one of the pots was the brake control??

    It is, however, a tres nice controller.

    But, guys, would you mind writing in English, as it takes me forever to dechipre the dutch :)


    willem - 2-9-2004 at 09:47

    2h,

    Because of the brake control being the most standards of controls, I've left it out. I will add the brake pot as well. Bare in mind that there are several ways to control the brake. The one most used is the one with a pot of around 50 ohms for 1/32 and1/24 modelcars. For the high amp engines you nedd something heavier with less ohmage.

    The 3 pots in the schema are ONLY for the control of the output to the engine.
    Will have the pics online in a couple of days:):):cool::laugh::laugh::P


    Gert - 2-9-2004 at 18:24

    We will do as you ask us to do and write in English:laugh:

    Greetz Gert


    willem - 3-9-2004 at 10:50


    willem - 7-9-2004 at 06:57

    All,

    Yesterday evening in the cellar of Amsterdam (Hotslot) the controller was ready for it's first testrun at 22.15. 15 minutes earlier Erwin called me to check the status. He was just taking a shower after a long day of work including working at the new club in NOORD which is in the final stages.
    It didn't take much to convince Erwin to come over bringing a couple of his older controllers (which have basically the same schema).

    The first check is always the important one. DOES THE ENGINE DO ANYTHING WHEN I TOUGH THE TRIGGER!...........IT DIDN'T...........PROBLEM: ERWIN PUT THE CAR IN THE WRONG LANE:cool::cool:

    Then off we go and after the first 5 minutes I could truly say that the wires where hooked up correctly......;);)

    Then the fiddling with the controls. We used a classic LOLA with Ortmann tires, excel chassis and buhler engine so driving with exactly the right tough is most important. That's were the controls come in handy.
    After some serious testing of TAMAR, ERWIN and myself I can honestly say the controller is a succes!:D:D~. Not only from a building perspective (I'm happy that it all works..) but from a driving perspective as well.
    Although the MUCO controller was still faster it was a good test to start with.
    Note: Although in Erwin's older controller the schema is exactly the same, the components used are from a different type and brand. There was NO real difference in performance although the tough and feel WAS slightly different.
    We have some ideas where that comes from. It has much to do with the used transistors and risistor steps on the wiperboard.

    Advice: Try and build one for yourself! It does pay off as you can see:laugh::cool::P;)


    willem - 9-9-2004 at 06:20

    Allthough I invested quit a bit of money to built the controller (around 300 euro's but I got lots a parts left and re-useable), you can built the controller for the follwoing costs:

  • Parma Turbo controller kit: 40 euro's (This is the complete Turbo controller without the resistor and that's exactly the part you don't need:cool:...And the package is in parts so you can built it from scratch which is also what we want. For comparison...the normal Turbo controller costs: more then 80 euro's:puke:
  • The wiper board. The one I used costs 15 euro's. You can also use printing plates (available in every electronic store)
  • Electronic components: Transistors, Pots, risistors. All together around 30 euro's.
  • Plugs and connectors: 10 euro's, if you don;t have them already:D

    Total amount: 95 euro's

    So for 95 euro's you have a state of the art controller which drives everything with wide range of control and a very good durability....AND, you've made it yourself:laugh::coke:;)


    2h - 9-9-2004 at 10:22

    Now, how's about some pictures of the baby???


    willem - 9-9-2004 at 10:58


    2h - 10-9-2004 at 05:54

    There are quite a lot of guys here in Denmark, swearing that it is a lot better if you have 20-24 bands to run the wiper over. They claim that you get a lot smoother transfer of the power. I notice that this project 'only' has 10 bands, as does the Tech 2000 and the NSR. Do you have any thoughts on this?


    willem - 10-9-2004 at 06:36

    20 to 24 band IS smoother. Mine is not 10 but 12. But it´s still not the smoothest. The smoothest is the wire-wound risistor between 250 and 350 ohm. But that´s hard to find. Apparently in Denmark there are 20 or 24 bands wiper-boards. Where do you buy them?


    willem - 10-9-2004 at 06:37


    willem - 10-9-2004 at 06:38


    willem - 10-9-2004 at 06:38


    2h - 13-9-2004 at 08:45

    There are a couple of Danish guys, who are making their own controller, which is selling like hotcakes here. Carsten and Steen are making the CarSteen CS 0.10 and 0.50 controllers. They are now at v. 0.12 and 0.51. The 0.5x versions are transistorized with all the electronincs in an outsidebox

    Carstens homepage is http://www.slotcarracing.dk. It is in Danish though. Click on Carsteen Håndspeedere, and it wil take you to a word document with pictures (I cant link to them from here, sorry). It is actally the users manual for the CS 0.10.

    They are making or rather having made the wiperboards, you may want to talk to Carsten about som co-op....????


    R-win - 2-1-2005 at 13:42

    Building in progress!:bounc:


    R-win - 7-1-2005 at 18:14


    R-win - 7-1-2005 at 18:22

    Nog een picje;)


    R-win - 7-1-2005 at 18:31

    en nog eentje
    Vanavond testen...............spannend!!!


    ramtech - 7-1-2005 at 19:29

    ziet er goed uit er suc6 ik plaats alleen vraagtekens bij het looppad van de wiper en de solderingen van de weerstandjes;)


    willem - 8-1-2005 at 10:17

    Kijk eens, eindelijk iemand die het ook aandurft. Ik ben zeer benieuwd naar de bevindingen.

    Cheers


    postjp - 9-1-2005 at 22:30

    Beste slotracers,

    We hebben er weer een elektronisch topprodukt bij !!!!

    In navolging van MUCO hebben de heren Andre en Erwin van het WEAM-team besloten om de (elektronische) koppen bij elkaar te steken met als leidraad het schema van onze "meester" regelaarbouwer Erwin Boerse.

    Zoals de foto's al hebben getoond heeft dit geresulteerd in een technisch zeer geavanceerd slotrace-produkt dat zijn weerga (nog) niet kent.

    Met behulp van een ultra modern "las-apparaat" is deze High-Tech techniek onder de aandacht van de internationale slotrace-wereld gebracht.

    Deze regelaar is zo goed dat de auto van geen ophouden wilde weten tijdens de eerste rijtesten, oftewel ideaal voor endurance races , want eerlijk waar je kunt de regelaar aan een teamrijder overgeven zonder dat de auto stopt !!!!
    Kun je je voorstellen wat een tijd dat scheelt tijdens een 24 uurs race !

    Ooist heb ik zelf iets dergelijks in een mechanische uitvoering geprobeerd op de 24 uurs race van Zolder........................zonder suc6 want mijn kollega teamrijders konden niet met deze techniek overweg !!!!!!!!

    Maar het streelt mijn ego dat 2 ervaren slotracers deze techniek in het elektronische tot in de perfektie hebben weten na te maken.

    Voor de mogelijke kopers van dit bijzondere topprodukt natuurlijk een niet te onderschatten voordeel t.o.v "konventionele" regelaars.

    Ik zou zeggen CHAPEAU temeer daar één van de "laselektroden` die aan de transistor waren "gesmolten" het gedurende de rijtest op een gegeven moment begaf.

    Daar zat hem vermoedelijk het geheim in van de regelaar , want ziedaar de auto verloor snelheid ,..............hij kwam zelfs tot stilstand !!!!

    Natuurlijk vraagt iedereen nu " wat moet zoiets geavanceerds wel niet kosten?"

    Volgens Erwin iets van 9,00 Euro aan onderdelen excl. de Parma kit.

    IKZELF GA ER VANUIT DAT DE PRIJS DIE IN DE WINKEL BETAALD MOET WORDEN IN DE ORDE LIGT VAN EEN GOEDE SOLDEERBOUT (BIJ VOORKEUR WELLER) .

    Bedankt voor jullie aandacht voor dit nieuwe fenomeen......

    :laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:

    Johan


    ramtech - 9-1-2005 at 23:47

    klinkt alsof het gas bleef hangen right?.


    (dat kan niet de bedoeling van m,n schema zijn)


    R-win - 10-1-2005 at 12:18

    idd, punt is dat we op vrijdagavond vooral gericht zijn op de competitierace waardoor er weinig tijd overblijft om nieuwe dingen te testen (en in dit geval te repareren). Vrijdag weer een nieuwe test met betere aansluitingen en resultaten(?).
    Is wel erg leuk om dit te doen ondanks (of dankzij?) Johan's sarcasme:D


    Rob de Wit - 10-1-2005 at 15:11

    Is er toch wat van die Hotslot ambitie blijven hangen in Leeuwarden?
    Denk erom aardig blijven doen tegen elkaar!!!!


    JustMe - 12-1-2005 at 09:53

    R-win,

    Ik zie allemaal nieuwe regelaars, mooi hoor. Maarrree......... dat betekent dus dat jullie druk bezig zijn met de voorbereidingen voor de eerste LMS race, hoogstwaarschijnlijk in Moers?
    Zou leuk zijn om jullie daar weer te zien.
    Dan kunnen we verder gaan waar we opgehouden zijn R-win. Knijpe hoor om een half rondje goed te maken.


    R-win - 13-1-2005 at 11:15

    Tja, het woord "voorbereiding" is bij het WEAM-team eigenlijk niet van toepassing. Meestal wordt er, na wat van die Belgische jenever, 1 of 2 weken voor een race besloten of er meegedaan wordt . Waarna het een aantal dagen tot een week stil blijft. Vervolgens moet er in een avondje of twee een nieuw chassis in elkaar geschroefd, een carrosserie ergens vandaan getoverd (liefst uit het koopjesmuseum van Hans), gelamineerd en "gekleurd" worden. En dan nog iets van verlichting met gebruikte LED's (liefst van dezelfde kleur maar is geen voorwaarde). Nadenken over handige bevestigingen, stekkertjes, spoilers, inserts e.d. is een luxe, laat staan dat er iets van uitgevoerd kan worden voor de race.

    Deze deadline perikelen trekken zo een zware wissel op het WEAM-team gestel dat we minimaal een half jaar nodig hebben om elkaar weer lief te vinden. En aangezien Enzo dood is zal bovenstaande nogmaals moeten plaatsvinden voor een volgende race en dat is onmenselijk. Dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid voorspel ik dat het WEAM-team niet aanwezig is.
    We will meet again!

    Btw, een spoedige race in Noord kan de WEAM-spirit wel ten goede komen. We hebben min of meer toegezegd (wel onder invloed) dat we zullen komen en dat doen we dan ook. En als Erwin nu gewoon 6 identieke electronische speeltjes vast maakt aan de baan dan kunnen we onze hightech knijpers thuis laten. Is het voor een ieder wat eerlijker.:D


    slotmad - 13-1-2005 at 12:02

    Ha, die Erwin. Leuk dat we wat van je te horen op dit forum.

    Het leven bestaat uit keuzes maken, zo ook voor een slotracer. Kennelijk verwacht je nogal wat van de controller of zoals jij die noemt "de knijper". Volgens mij gaat het om 3 zaken in ons slotraceleven:
    1. de afstelling van de knijper (degene die de knijper bediend); reactievermogen, rijtechniek baankennis e.d.
    2. de afstelling van de knijper (het technische apparaat waarmee je gas, rem e.d. regelt)
    3. en niet te vergeten de afstelling van de auto

    Wellicht kan iemand anders in je team (Wietse?) de auto (punt 3) voor Moers alvast maken (of je leent de BMW van Hans die waarschijnlijk met de BMW van Onno gaat rijden) en maak jij een superknijper.

    groeten,


    R-win - 16-1-2005 at 10:00

    Na een avondje creatief met gesmolten tin enzo (niet Enzo!) lijkt de regelaar klaar voor de 2de test. Andere transistors, betere verbindingen, baanstekker et voila.
    Stekker in baan 6.........................gebeurd niets dus das goed. Auto op de baan met de achterwielen los...........................gebeurd niets dus das goed. Regelaar voorzichtig inknijpen en jawel de wielen gaan rond alleen remt hij even niet. Rem-potmeter verdraaien en dan slaat het noodlot toe. De auto gaat er plotseling als een speer vandoor, schiet uit het slot en kleunt tegen de vangrail. Kap nog heel, lang leve de Dicky's. Regelaar bekijken, niets te zien. Nogmaal auto op de baan met de wielen los en draaiende.................................snif,snif............rook en vonken dan snel de stekker eruit.

    Resultaat van de avond; illusie armer, 2 transistors armer, Johan:laugh:, discussie over het schema, andere regelaars uitelkaar, kwali en race gewonnen met mijn mechanische regelaar (ook een paar stints met de Muco van Johan)
    Gister de boel maar eens doorgemeten blijkt dat ik wat te creatief met hete tin ben omgegaan maw kortsluiting. Gaan we oplossen en dan vrijdag test 3.
    Dus geen reden om te twijfelen aan het schema, wel aan mijn soldeerkunde!


    ramtech - 16-1-2005 at 11:07

    ff doorbijten en dan is het allemaal duidelijk(voorrall dooorrrgaan);)


    ramtech - 26-1-2005 at 20:04

    t is wat stil Rwin je geeft toch niet op hoop ik?:cry:


    R-win - 26-1-2005 at 21:09

    Nou uh, de bevlogenheid is er wel wat van af inderdaad. Gas blijft hangen en we snappen niet hoe dat kan. Alles weer losgesoldeerd en nagemeten. Moet goed zijn. Enige waar we nog niet honderd punten zeker van zijn is de transistor. Moet het een bepaald type PNP zijn?
    Wat is in het schema de base, emitter en collector? Mechanisch lijkt ie nu wel goed te zijn (was niet zo). Kortom ff pauze of jij moet nog een geniale (is meestal een simpele) oplossing hebben.

    Zit nog wel te denken om een testopstelling te maken met stekkertjes op alle aansluitpunten zodat je verschillende configuraties kunt proberen op een veilige spanning.


    ramtech - 26-1-2005 at 22:38

    check mail ik ben nogal klunzig op het forum met foto plaatsen


    vercessi - 21-9-2005 at 19:22

    this controloller can be used to run G7 or what? thanks


    Race-Jan - 21-9-2005 at 20:39

    The used transistor can handle currents up to 30A, I don't have any idea how much current G7 cars need...


    vercessi - 21-9-2005 at 20:45

    about 25 to 30 A. its possible run?


    Race-Jan - 22-9-2005 at 22:00

    I would build in a 30A fuse to be certain the controller does not get any more, but the transistor (MJ11015)can handle 30A continuous and 50A peak, so I would say yes it is worth a try...
    Be sure to mount a fan on the transistor though, because G7-cars are about the upper limit of the transistor and it will get hot
    Also I would like the wiring to be bigger than 1,5 mm2, copper can handle 25A per square mm and you don't want the wires to get warm (or even hot).

    Succes!

    Jan


    vercessi - 23-9-2005 at 09:55

    thanks. i understand.


    R-win - 5-11-2005 at 20:02

    Tja, hier een hulpvraagje mbt een probleempje met de controller. Afgelopen vrijdag eindelijk de tijd (of prioriteit) gevonden om wat mechanische verbeteringen aan de controller aan te brengen. Vervolgens de Golf GTI ermee gereden en gewonnen dus niets aan de hand zou je denken. Totdat de Plafits aan de beurt waren. De auto geeft plankgas en is niet te stoppen.
    Controller geeft een wat verbrandt luchtje af en geeft vonken bij het verdraaien van de rempot. Ik dus zwaar de pest in. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen dat dit een kleinigheid is. Make me happy!!!:D


    Race-Jan - 5-11-2005 at 22:42

    Ehh...

    Misschien een hele domme vraag, maar het klinkt alsof je rempot met een van de aansluitingen contact maakt met het frame (en dat je frame verbonden is met de plus).

    Iets dergelijks heeft mij onlangs een rempotje gekost, maar het verklaart niet dat je auto volgas er tussenuit knijpt...

    Ik zou zeggen: vervang de rempot in ieder geval, en kijk daarnaast eens of je niet ergens een plus op je frame hebt zitten.

    Jan


    ramtech - 6-11-2005 at 16:59

    de rem en de weerstanden van de regeling maken ergens contact aangezien de rem een - is en de tor -gestuurd gaat ie vol open en verbrand of de rempot of de tor(nog steeds mechanische ellende dus)


    R-win - 6-11-2005 at 19:36

    Kan een rempot ook gewoon stuk gaan door van 14 V naar 18V te gaan? Het gebeurde nl. direct na het inpluggen op 18V. Als ik de lipjes van de rempot doormeet dan zie ik dat het middelste lipje slechts contact heeft met 1 van de buitenste terwijl volgens mij de middelste met beide in verbinding moet staan. Maakt het verder nog uit welke van de 2 draden van de rem op de middelste dan wel de buitenste moet zitten? De regelingsweerstanden maken op geen enkele wijze contact met de rem. Ook geen + op het frame.:upset:


    Race-Jan - 6-11-2005 at 22:12

    Hmmm,

    ik moet toch maar eens een bezoekje aan Ljouwert brengen denk ik...

    Jouw aanname dat de middelste pin van de pot naar 2 kanten contact moet maken is voor een gezond exemplaar inderdaad correct, 't ziet er naar uit dat ie op de slechte kant is doorgebrand... Je kunt de bedrading omgooien naar de goede kant, het enige verschil is dan dat volle rem op het andere eind van de schaal zit (bijvoorbeeld helemaal links in plaats van helemaal rechts). Kwaad kan dit niet, maar belangrijk is wel dat je de oorzaak in beeld hebt.

    Volgens het verhaal van Ramtech maakt je remdraad ergens sluiting met de weerstanden op het wiperboard (die de tor aansturen over de minpool, met als resultaat volgas wegknetteren van je automobiel), daar zou ik dus als eerste naar kijken!

    Ik heb inmiddels een stuk of 8 van die regelaars geverherbouwd, maar dit soort ellende ben ik nog niet tegengekomen...

    Hoop dat je het probleem boven water krijgt,

    Jan


    ramtech - 7-11-2005 at 19:57

    of naar noord


    R-win - 31-12-2005 at 17:35

    Hij doet ut weer. Blijkt de transistor kaputt te zijn gegaan(?). Nieuwe tor erin (Eddy bedankt) en weer gaan met die banaan. Misschien toch een kortsluitinkje geweest. Wie het weet mag het zeggen. Normaal gaan deze transistoren toch niet zo snel stuk?
    Heren bedankt voor het meedenken!
    Prettige jaarwisseling en houd de vinger (of duim) heel!