Topic PostsLMS-forum
 

Not logged in


Recover Lost Password | Register     

     Printable Version | Subscribe | Add to Favourites

     English: Some pics of the controller project
  Post new thread Poll:  
 Pages:  1  2  3  4  5
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 21-6-2005 at 11:33 Reply With Quote


Chas Keeling doet iets dergelijks...

Kijk hier maar es...

Jan
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
willem
LMSadmin




Posts: 356
Registered: 5-11-1985
Location: Netherlands
Member Is Offline
Mood: Tired
posted on 21-6-2005 at 12:15 Reply With Quote
Yep



Die controller ken ik maar er zijn voor zover ik weet geen testresultaten bekend van dit ding + nog een ander probleem. Hij gebruikt een parma weerstand of losse weerstandjes van 3 ohm. een liniaire volt setup dus. Dat wil ik dus juist niet. Ik wil een liniare vermogens setup.
Om dit te bereiken moet ik weerstanden vinden in de range van 8,26 ohm naar 2,67 ohm met allerlei waardes daartussen. de procentuele fout bij de intoleranties wordt hierdoor pakweg 6 keer zo groot.

Cheers




View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
willem
LMSadmin




Posts: 356
Registered: 5-11-1985
Location: Netherlands
Member Is Offline
Mood: Tired
posted on 21-6-2005 at 16:45 Reply With Quote
Low resistor values



Heb net bij conrad even gezocht en de volgende serie weerstanden besteld voor de mj14003 setup met 11 stappen

8,2
5,6
4,7
3,9
3,6
3,3
3,0
2,7




View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
slotmad





Posts: 180
Registered: 26-6-2003
Member Is Offline
Mood: still waiting
posted on 23-6-2005 at 08:31 Reply With Quote


Hoi Willem,

Ik ben behoorlijk onder de indruk van de regelaar die je even in mijn hand hebt geduwd. Wil deze dus gaan bouwen. Ben echter bang dat zelf bouwen met mijn beperkte "stroom" kennis tot een ramp zal leiden. Verlichting inbouwen in een auto, dat lukt zo langzamerhand wel. Herinner je nog die keer dat er wat oververhitte delen op de baan tercht kwamen? Maar goed al doende leert men. Ook Rob de Ridder wil graag zo'n regelaar hebben en we hebben wat zitten filosoferen, hoe we dat kunnen regelen. Ook Rob ontbreekt "stroom" kennis.
We hebben een voorstel. Wij kopen op jouw specificaties (booschappenlijstje) alle benodigde electronica (regelaars basis hebben we al) en jij geeft ons een soort work-shop bv. in Scheveningen om de regelaars in elkaar te zetten. Maken we er een gezellig avondje of middagje van. Misschien nog een raceje erbij, wat eten. Wat vindt je ervan?




Slotmad
View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
willem
LMSadmin




Posts: 356
Registered: 5-11-1985
Location: Netherlands
Member Is Offline
Mood: Tired
posted on 24-6-2005 at 17:33 Reply With Quote
Stroom is niet het probleem



Het stroomschema is niet het probleem. Het op maat maken van de verschillende onderdelen is veel lastiger. Het rem- en volgascontact i.c.m. de trigger en de wiper is in feite de uitdaging.
Tevens is enig begrip van de schakeling wel handig maar niet strikt noodzakelijk. Zolang je het gewoon aansluit volgens het schema kan je in feite niets gebeuren op 1 punt na dan.

DE WIPER MAG NOOIT GELIJKTIJDIG CONTACT MAKEN MET HET EERSTE PADJE EN HET REMCONTACT




View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 25-6-2005 at 23:12 Reply With Quote


een plaatje...

:)

Jan
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
Sideways



Avatar


Posts: 132
Registered: 11-1-2002
Location: Amsterdam, The netherlands.
Member Is Offline
Mood: No Mood
posted on 26-6-2005 at 00:56 Reply With Quote


Looking good Jan!

Voor de weerstanden kun je ook ic blokjes kopen die je op de print kunt solderen waarin je vervolgens de weerstanden in kunt duwen.
Word uiteindelijk iets dikker geheel, kijk maar eens bij "some controller pics".

Groetjes,

Onno.




View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
willem
LMSadmin




Posts: 356
Registered: 5-11-1985
Location: Netherlands
Member Is Offline
Mood: Tired
posted on 26-6-2005 at 04:26 Reply With Quote
Nice!



Een paar vraagjes. Welke weerstandswaardes heb je nu precies gebruikt en waarom heb je rechtopstaande trimpotjes gebruikt en geen liggende? Voor de rest ben ik zeer beniewd hoe het rijdt.
Cheers




View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 26-6-2005 at 08:16 Reply With Quote


Quote:
Origineel gepost door willem
Een paar vraagjes. Welke weerstandswaardes heb je nu precies gebruikt en waarom heb je rechtopstaande trimpotjes gebruikt en geen liggende? Voor de rest ben ik zeer beniewd hoe het rijdt.
Cheers


Willem:

Ik heb de reeks uit jouw plaatje in deze thread gebruikt, en de electronicaboer waar ik was had geen liggende trimpotjes... dan maar staande :)
Maandag krijg ik bericht wat de MJ11015 kost, hij moet hem bestellen... dus nog even geduld oefenen :) (kan ik de bedrading vast voorbereiden )

Jan
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
willem
LMSadmin




Posts: 356
Registered: 5-11-1985
Location: Netherlands
Member Is Offline
Mood: Tired
posted on 26-6-2005 at 08:54 Reply With Quote
Top!



Ziet er allemaal netjes uit! Ben zeer benieuwd hoe je hen vindt rijden. Met name omdat je ervaring hebt met de Difalco. Bij Hotslot is er niemand die met zo'n ding gereden heeft. Ik zelf ook niet!

Tip: Met het monteren van die tor moet je even opletten dat je absoluut niet aan de 2 rechtopstaande pootjes gaat zitten buigen. Je sloopt daarmee de glas bescherming aan de onderkant van de pootjes. Deze zorgen ervoor dat er absoluut geen vocht in de tor kan komen.
Eerst monteren en solderen dan de snoeren trekontlasten endan pas de pinnetjes afknippen of slijpen. Slijpen is in feite beter.

Succes




View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 26-6-2005 at 09:35 Reply With Quote


Zal er rekening mee houden, heb inmiddels de plaats voor de tor voorbereid:
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
ramtech





Posts: 177
Registered: 15-3-2002
Location: adam zo
Member Is Offline
Mood: single
posted on 26-6-2005 at 10:10 Reply With Quote


ik zie dat je niet vaak soldeerd maar dit gaat goedkomen
ga zo door:cool:




armen zijn nu echt te kort
View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 26-6-2005 at 10:33 Reply With Quote


grinnik,

't blijft een hobbyproject...

hier de rem gemonteerd en bedraad, alsmede de potmeters voor curve en gevoeligheid...

"mag het een knopje meer zijn? "

Jan
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
willem
LMSadmin




Posts: 356
Registered: 5-11-1985
Location: Netherlands
Member Is Offline
Mood: Tired
posted on 26-6-2005 at 11:08 Reply With Quote
Isolatie en curve pot



Ik zie dat je de tor niet gaat isoleren ten opzichte van het frame. Nou is dat niet zo'n probleem maar je moet wel begrijpen dat je frame dus onder stroom staat tijdens het rijden. Sterker nog je kan het frame gebruiken om de stroom van de wiper naar de tor te laten lopen. Ditheeft niet mijn voorkeur maar het kan wel.

In het schema van dit draadje zit inderdaad de curvepot. Na overleg met Erwin heb ik die pot eigenlijk weggelaten omdat voor de meeste mensen dit te lastig instellen is. Dat 2K5 pot van jouw...is dat de curvepot of de choke (sensitiviteit) ?




View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 26-6-2005 at 11:19 Reply With Quote


Willem,

Dat van het niet isoleren van de tor zie je niet helemaal goed, ik ga hem wel degelijk isoleren nl...

De trimpot 2K5R is voor de curve, in het frame zit een 2K5R potmeter die de gevoeligheid regelt.

De trimpot 50R loopt door naar de potmeter 100R die de startoff regelt.

de rem in de neus is een draadgewonden 10R potmeter, als die te weinig bereik heeft voor de door mij gewenste remwerking kan ik hem vervangen door een 22R draadgewikkelde potmeter...

(ik hou er wel van om relaxed te rijden, een auto mag van mij best de bocht inrollen...)
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
willem
LMSadmin




Posts: 356
Registered: 5-11-1985
Location: Netherlands
Member Is Offline
Mood: Tired
posted on 26-6-2005 at 11:39 Reply With Quote
Top



Ik zag die isolatie busjes niet. Die 10R voor de rem is meer dan zat
Succes




View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 27-6-2005 at 20:35 Reply With Quote


weer een stapje

Ik ben bezig met de bedrading, heb begrepen dat de witte draad naar het volgascontact loopt, de rode draad naar het remcontact (dat was al zo bij de weerstandsregelaar, niets nieuws dus).
De zwarte die vroeger naar de wiper ging loopt naar het huis van de tor en vandaar door naar de button van de wiper. zover snap ik het nog, maar dan heeft de tor 2 pootjes... Welke draden moet ik hiermee verbinden en welke draad op welk pootje? Ik heb rood, wit en de draad naar de startoff potmeter (een zwarte dunnere in mijn geval)
't is de eerste keer dat ik uit een schema moet halen welke draad waar moet, en ik heb geen elektronika-achtergrond... ben maar een domme IT-er :)

Kortom: Hellup! want ik wil de tor niet opblazen...
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 27-6-2005 at 20:37 Reply With Quote


nog een plaatje
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
willem
LMSadmin




Posts: 356
Registered: 5-11-1985
Location: Netherlands
Member Is Offline
Mood: Tired
posted on 27-6-2005 at 22:19 Reply With Quote
Before you plug it in......



1) Vanaf het wiperboard moet er een dun draadje lopen naar de basis. Dit draadje is in feite geconnect met het laatste padje van je wiperboard. Hiertussen kan je nog die 2k2 potmeter plaatsen maar is niet nodig.
2) De nul draad of min draad is de makkelijkste. Deze komt je regelaar binnen en gaat naar je 10R rempotmeter en vandaar naar je remcontact.
3) De plusdraad loopt rechtstreeks naar je volgascontact en vandaar een dun draadje naar je 100R potmeter voor je startsnelheid. Vanfaf deze pot verder naar je 50R trimpotje en van je trimpotje OOK weer naar je laatstse padje van je wiperboard.

Cheers




View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 27-6-2005 at 22:32 Reply With Quote


Quote:
Origineel gepost door willem
1) Vanaf het wiperboard moet er een dun draadje lopen naar de basis. Dit draadje is in feite geconnect met het laatste padje van je wiperboard. Hiertussen kan je nog die 2k2 potmeter plaatsen maar is niet nodig.
2) De nul draad of min draad is de makkelijkste. Deze komt je regelaar binnen en gaat naar je 10R rempotmeter en vandaar naar je remcontact.
3) De plusdraad loopt rechtstreeks naar je volgascontact en vandaar een dun draadje naar je 100R potmeter voor je startsnelheid. Vanfaf deze pot verder naar je 50R trimpotje en van je trimpotje OOK weer naar je laatstse padje van je wiperboard.

Cheers


heb ik allemaal...

1) zie je als dun zwart draadje op de eennalaatste foto
2) heb ik correct.
3) heb ik ook

nu die tor... da's het enige nog...

voor de duidelijkheid: witte draad is de plus, zwarte dikke draad is de min en de rode draad is de rem...
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
willem
LMSadmin




Posts: 356
Registered: 5-11-1985
Location: Netherlands
Member Is Offline
Mood: Tired
posted on 28-6-2005 at 07:46 Reply With Quote
Dat klopt niet



De min is dezelfde als de rem dus dat klopt niet wat je zegt.

Nog 1 keer:

Er gaan drie draden je regelaar in:

De plus die rechtstreeks van de voeding komt
De min die rechtstreeks van de voeding komt
De rijdraad (track) die aan het rechterspoor van de baan zit




View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
willem
LMSadmin




Posts: 356
Registered: 5-11-1985
Location: Netherlands
Member Is Offline
Mood: Tired
posted on 28-6-2005 at 07:49 Reply With Quote
Dun draadje



De enige draad die echt dun kan / mag zijn is de draad van het wiperboard naar de basis van de tor. Hier loopt nooit meer dan approx 100 ma doorheen.
De draag van je wiper naar de collector krijgt elke keer dat je volgas rijdt het volle vermogen te verwerken.




View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 28-6-2005 at 07:52 Reply With Quote


Quote:
Origineel gepost door willem
De min is dezelfde als de rem dus dat klopt niet wat je zegt.

Nog 1 keer:

Er gaan drie draden je regelaar in:

1 De plus die rechtstreeks van de voeding komt
2 De min die rechtstreeks van de voeding komt
3 De rijdraad (track) die aan het rechterspoor van de baan zit


1 is dus de witte draad
2 is dus de rode draad
3 is de zwarte draad

so far so good?

edit storend fout weggehaald...
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
willem
LMSadmin




Posts: 356
Registered: 5-11-1985
Location: Netherlands
Member Is Offline
Mood: Tired
posted on 28-6-2005 at 07:52 Reply With Quote
Ik zie het al



Ik denk dat ik zie... Jouw zwarte draad is NIET de min maar je rijdraad. Deze gaat naar je motor.

Cheers




View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Race-Jan





Posts: 64
Registered: 5-3-2004
Location: Heerenveen
Member Is Offline
Mood: Slot On!! :)
posted on 28-6-2005 at 09:21 Reply With Quote


Willem,

Bij volgend plaatje heb ik wat nummertjes gezet,

1 is de plus (witte draad)
2 loopt van de plus naar de startoff pot en trimmer, daarna door naar het laatste padje op het wiperboard
3 is de min (rode draad) via de rempot
4 loopt van het laatste padje op het board naar de 2k5R pot (sensitivity) en dan naar de tor (zwarte draadje)
5 is de rijdraad (zwarte draad) van huis van de tor naar de baan en krijgt zijn spanning via de blauwe draad vanaf de wiper (was eerst een veel dunner rood draadje, maar dat heb ik al vervangen gezien je eerdere opmerking over de stroom die er doorloopt)

vraag 1: klinkt het zover logisch?
vraag 2: zit de rijdraad correct?
vraag 3: op welke poot van de tor (1 of 2) moet de draad 4 terecht komen?
vraag 4: komt de plus (witte draad) op de andere poot van de tor of snap ik het nu niet meer....

Ja, ik weet het, transistoren zijn voor mij ontwikkelingsgebied... ik weet er erg weinig van...

Hoop dat je me uit de brand kunt helpen!

Jan
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
 Pages:  1  2  3  4  5
Post new thread Poll:

Go To Top