Topic Posts
 
Topic PostsLMS-forum
 

Not logged in


Recover Lost Password | Register     

     Printable Version | Subscribe | Add to Favourites

     Dutch: De 'DTSW' in Duitsland
  Post new thread Poll:  
NdW





Posts: 15
Registered: 26-5-2013
Member Is Offline
posted on 22-8-2013 at 17:51 Reply With Quote
De 'DTSW' in Duitsland



Hallo allemaal,

Voor die mensen die mij niet kennen, ik rijd eigenlijk uitsluitend 1/24 in het buitenland en dan vooral in Duitsland. In Duitsland is er een enorm aanbod aan races op een zeer hoog niveau, wel zo'n 4 á 5 wedstrijden elk weekend.

Ik zelf rijd o.a. mee in de zogenaamde DTSW races.
Het DTSW wordt in 4 regionen gereden, Noord, Midden, Zuid en West. Het Westen wordt gezien als de meest druk ezochte en technisch meest competitieve regio. Dit is dan ook de regio waar ik in mee doe.

Een DTSW wedstrijd ziet er als volgt uit:
De wedstrijden zijn altijd op een zaterdag, en men rijdt individueel. Er zijn 2 hoofdklasses, die beide onderverdeeld zijn in weer 2 subklasse's. De beide Klasse 1 klasses worden tegelijkertijd gereden en zo ook de Klasse 2 auto's. Dit betekent dat iedere deelnemer 2x racet, 1 keer in Klasse 1, en 1 keer in Klasse 2. Iedereen moet dus minimaal 2 auto's hebben.
Met enkele uitzonderingen ziet het er zo uit:

Klasse 1a GT(1) auto's. De grotere en bredere GT's, bijvoorbeeld Corvette's, Ferrari's, McLaren, Maserati's enz.
https://lh6.googleusercontent.com/-MnwsuD_vSzM/T2cWdG8SMwI/AAAAAAAADCE/p04ms_W1r-o/s720/DSC_0221.JPG


Klasse 1b GT(2) auto's. De iets kleinere GT's, Porsche's, BMW M3's, BMW Z4 etc.
https://lh3.googleusercontent.com/-lULSQM8TVj0/TiwI4jEYy6I/AAAAAAAACOw/JkZRkNxufDE/s720/DSC_0199.JPG


Klasse 2a GroupC. Jaguars, Saubers en dergelijke
https://lh5.googleusercontent.com/-44lcoGER4xU/UANARiyrLnI/AAAAAAAAD3Y/-QvqV5OgRWk/s720/DSC_0466.JPG


Klasse 2b Moderne LMP's. Audi R18's, Ferrari 333, Acura's
https://lh6.googleusercontent.com/-mSwbYj-_lEs/TlD6SoV3c7I/AAAAAAAACZU/_qas9qcZJLQ/s720/DSC_0377.JPG



De Techniek:
Het reglement legt geen restricties aan het chassis. Wat betekent dat niet alleen ieder merk is toegelaten, maar dat er ook veel eigen creaties rondrijden, vooral bij diegenen die bijvoorbeeld over een CNC machine beschikken. Ik kan niet meer zonder :D:D:D
De chassis zien er over het algemeen zo uit: (mijn zogenaamde 'Firecracker', speciaal voor mijn Corvette bodies)
https://lh5.googleusercontent.com/-hPvtwfz3Xk0/UDtWWEOlfTI/AAAAAAAAV7s/zq-ftCHgldw/s640/2012-08-19%252017.07.39.jpg

Voor en achtervering, met een zo zwaar mogelijke chassisplaat eronder, en de lichtste carbon onderdelen.
Ditzelfde concept wordt gebruikt door circa 90% van de deelnemers.

De Motor is voorgeschreven, de Fox1 voor de Klasse 1a en 1b, en de Fox2 voor 2a en 2b. Dit zijn helaas niet de snelste of sterkste motoren, maar gelukkig rijden we sinds kort op een wat hoger voltage zodat het rijden weer erg spannend is.

Er is enkel een totaalgewicht aangegeven, wat betekent dat de kappen steeds lichter worden. Race-klare bodies onder de 20 gram zijn geen uitzondering meer. Er wordt bijna uitsluitend nog met gelamineerde bodies gereden behalve in de Klasse 1b, hier is dit niet toegestaan en zijn het vooral de Scaleauto bodies.

Het uiterlijk van de auto's wordt ook beoordeeld op in totaal ongeveer 30 verschillende punten, wat kan resulteren in een maximum score van 20 punten. Deze punten worden bij het raceresultaat opgeteld en zijn dus erg belangrijk.
Voor deze 20 punten moet er hard gewerkt worden aan een perfekte lak, details zoals trekogen, bodyclips en noodschakelaars, perfekte wielinserts met bandenstickers etc. Tot mijn persoonlijke spijt zijn er ook 'fantasie' kleurenstellingen toegelaten. Zelf rijd ik enkel met natuurgetrouwe liveries.
https://lh4.googleusercontent.com/-crYmgWsPaHQ/UDtWwpxm9gI/AAAAAAAAWAQ/sLRrRsmaAdw/s640/2012-08-23%252010.06.35.jpg


De achterbanden zijn vrij maar moeten sponsbanden zijn.

Schades. Zijn er vrijwel niet. Het niveau ligt zeer hoog van zowel de rijders als de auto's zodat er zelden auto's kapot gaan.


Alhoewel de races individueel gereden worden, werken Alex Ortmann (zoon van de meneer die de bekende Ortmann banden maakt) en ik altijd samen en zijn al lange tijde zeer goede vrienden. We hebben 4 auto's (1 voor elke klasse) en bekijken op de racedag wie met welke auto rijdt. De banden spelen in de DTSW een grote rol en ookal wordt er met sponsbanden gereden en niet met 'Ortmann banden', is Alex ook met sponsbanden heer en meester.
Samen zijn we 1e en 2e geworden in het kampioenschap van 2011 en 2012. Meer door geluk heb ik beide gewonnen en werd Alex 2e. Dit jaar heb ik helaas niet alle wedstrijden kunnen meedoen.

Voor de meeste races gaan wij donderdag naar de racelocatie voor het belangrijkste testwerk. De donderdagen zijn meestal wat rustiger en daarom perfekt om uit te zoeken welke bandenset het beste bij welke setup past, en welke tandwielverhouding zorgt voor de meeste snelheid zonder de gevoelige Fox motoren te latten overhitten. Hierbij gaan we zo systematisch mogelijk te werk. Elke verandering wordt 2 keer terug getest en genoteerd. Dit doen we volgens een vaste volgorde waarbij Alex rijdt, en ik sleutel. :comp:

Donderdagavond worden alle auto's dan totaal uit elkaar geschroefd, tot en met het laatste ringetje, en wordt alles 'gepimpt'. Alles schoonmaken, glad maken, opnieuw uitrichten, overtollige onderdelen weglaten en gewicht geoptimeerd (wij testen altijd met 2-3 gram overgewicht, op die manier wordt het alleen maar beter op de racedag :bounc: )

De vrijdagen zijn altijd zeer druk en met een doorsnee 25 deelnemers die er ook op vrijdag zijn, beperken wij ons tot eventueel de laatste checks van de auto's waarbij we op elk spoor elke auto kort rijden zonder de snelheid werkelijk te tonen :toilet:

Vrijdagavond... is meestal gereserveerd voor met een aantal mensen restaurantje doen.

Zaterdagochtend wordt er gekeurd en gekwalificeerd. In de ochtend wordt er met de Klasse 1 gereden, en smiddags met de klasse 2.
Hier een aantal impressies..


https://lh4.googleusercontent.com/-j2cRVJf7998/Ueu26y99IMI/AAAAAAAAFbg/z38U34Y9aH4/s720/IMG_9659.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-7ztth2SHNNU/UN7BK26x88I/AAAAAAAAWl0/d1ecdN1KyWk/s640/2012-12-28%252014.39.10.jpg

Mijn huidige Corvette
https://lh5.googleusercontent.com/-FHUSkHUxJLw/UYehGudPTsI/AAAAAAAAFHQ/95Kz9B5Y4HQ/s640/919931_4913092742089_429692945_o.jpg


https://lh6.googleusercontent.com/-4XyRKtrhnac/UYelheGldJI/AAAAAAAAFNU/E9CY4TBB_G0/s640/IMG_0013.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-7orDHypHQOg/UYel2_OcTqI/AAAAAAAAFPA/y16dZD0iabo/s800/Oberberg05.jpg

Een vol startveld
https://lh3.googleusercontent.com/-Xw1U_mPJOts/UUWghALRWEI/AAAAAAAAE7k/Ttwv0T4YpTw/s720/DSC_0249.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-1xv05eBihjA/UHvTxHSHb8I/AAAAAAAAEHk/k0Wjs4HBQiI/s720/DSC_0004.JPG

Alex was iets te hard aan het testen
https://lh6.googleusercontent.com/-IS4tHf3429s/UAKpa4j0VkI/AAAAAAAADlg/-z1d7U06c3U/s720/DSC_0025.JPG

Mijn lieve mooie snelle sexy ongrijpbare Zazou(google de naam maar, you'll understand) op baan 3.
https://lh4.googleusercontent.com/-Mb_rPyNCk-4/UAK0hgmbb9I/AAAAAAAADwc/BjLDKjvEIVc/s720/DSC_0109.JPG

Ik had nogal een grote mond voor de wedstrijd, Alex en ik hebben tijdens een wedstrijd altijd een gezonde competitie, echter dit keer eindigde ik 'slechts' 3e en Alex met de zelfvoldane grijns achter me, won. De eerste en tot nu toe enige keer dat Zazou haar klasse niet wist te winnen.
https://lh4.googleusercontent.com/-nfp36tBwqCE/UAK1Nk0jPeI/AAAAAAAADxE/x5m5fBZ-Rd8/s720/DSC_0114.JPG

Ik heb met succes de gelamineerde Corvette in de DTSW geïntroduceerd, met talloze overwinningen in alle regionen, maar ik wilde voor één keer het met iets anders proberen. Een oude liefde, de MC12.. en zoals je ziet, ik had nogal wat meer mee te slepen dan de rest. Desondanks, de lichtste body van de wedstrijd :laugh: :laugh:
En gewonnen :car:
https://lh3.googleusercontent.com/-9MUnDa-jexI/T2cWzvHBnnI/AAAAAAAADD8/39Gkx0tYYqo/s720/DSC_0236.JPG

De beroemde Spa baan
https://lh4.googleusercontent.com/-ZrKOLvpPueY/TYYG4EuBJZI/AAAAAAAABx8/t1A-1C2WmAc/s720/DSC_0083.JPG


Ik hoop dat ik wat licht heb kunnen schijnen op deze fantastische klasse, waarin constant nieuwe technieken worden getest, mooiere auto's worden gebouwd en het niveau van de rijders steeds hoger wordt.
Any questions.. post them :cool:

Met vriendelijke groet
Nick de Wachter




View User's Profile Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
vovo





Posts: 3
Registered: 28-11-2011
Member Is Offline
Mood: No Mood
posted on 22-8-2013 at 21:30 Reply With Quote


Mooi stukje Info Nick:):)
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
tamar





Posts: 804
Registered: 5-1-1989
Location: Gouda
Member Is Offline
Mood: A new beginning ;)
posted on 15-9-2013 at 10:51 Reply With Quote
Zeker n leuk stukje, dus...



meteen maar gepromoveerd naar artikel.

Nick ik zou het eigenblijk naar het engels willen vertalen...doe jij dat of zal ik dat doen?




With kind regards
Tamar
View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Rolf





Posts: 90
Registered: 5-1-2007
Location: Oslo, Norway
Member Is Offline
Mood: Not Set
posted on 24-9-2013 at 13:26 Reply With Quote


Nick,
Cool to see that Vitaphone MC12 again! Bet it's far more lighter than the "panzers" of old times :car:

Cheers
Rolf




I'll sleep when I'm dead
View User's Profile Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
NdW





Posts: 15
Registered: 26-5-2013
Member Is Offline
posted on 25-9-2013 at 15:15 Reply With Quote


Hey Rolf,

Yes it was nice, and indeed it was lighter, literally about 1/3 of the weight those ocean steamers had back then :cool:

@Tamar,
Thanks.. go ahead :)




View User's Profile Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Post new thread Poll:

Go To Top