Topic PostsLMS-forum
 

Not logged in


Recover Lost Password | Register     

     Printable Version | Subscribe | Add to Favourites

     Dutch: KISS
  Post new thread Poll:  
CarreraHenk





Posts: 72
Registered: 27-7-2004
Location: Hilversum
Member Is Offline
Mood: Enjoying 1:32 as well currently
posted on 14-12-2004 at 19:19 Reply With Quote
KISS



Hoi,

Ik weet niet of er al een tread is over een nieuwe klasse vandaar dat ik er maar 1 toevoeg. Hopenlijk vinden jullie dat niet vervelend. Als rookie in alle opzichten schrik ik behoorlijk van het niveau van tunen. Dremelen, verstevigen ja zelfs carbon fibre o.i.d. wordt blijkbaar gebruikt om maar zo snel mogelijk te zijn. Ik zie natuurlijk wel in dat je daar op een gegeven moment wel naar toe groeit maar dat groeien dat zal geleidelijkerwijs moeten gaan. Ik denk dat veel 'prospecs' voor het racen en de club in A'dam verloren gaan vanwege het hoge technische gehalte. de drempel is behoorlijk hoog. Persoonlijk zou ik veel liever heel simpel beginnen met het leren hoe een auto sneller te maken. Rudimentair gezegd begin je eigenlijk al resultaat te krijgen met het schuren van de bandjes. Ik denk dan ook dat het goed zou zijn om een echte beginnersklasse te hebben waar de rookies het vak kunnen leren onder begeleiding van de ervaren coureurs. Ik denk hierbij aan een klasse met een standaard kap waar helemaal niets mee mag en een volkomen vrije keuze van het chassis. Op deze wijze zou je als rookie eerst gewoon een een 'out of the box' auto kunnen tunen, daarna er eens een simpel chassis onder zetten (bijvoorbeeld Carrera racechassis met swingarm), daarna eens een White Point etc etc. En gaandeweg verbeteringen zien qua wegligging en snelheid. Immers je begint ook niet meteen in de formule 1 maar in bijvoorbeeld een kart. Als je deze analogie goed beschouwd dan kom je op dit moment als rookie wel meteen in de formule 1 (als Minardi) en kom je nooit een steek verder omdat je de basis van het tunen niet snapt. Ik bedoel het is wel leuk om direct met een duur Plafit chassis te rijden maar ik wil eerst weten waarom dat chassis dan zo snel is, en dat leer je alleen zoals zojuist door mij beschreven. De keuze voor de kap kan simpel zijn, het gaat niet om een mooie exclusieve auto maar om het opbouwen van kennis. Ik denk persoonlijk als kap aan een porsche carrera c6 of zo. Is makkelijk aan te komen (Carrera brengt binnenkort ook weer zogenaamde 'rohkarossen' uit). en de kleur en de decals doen er dan niet echt toe. Enige beperking voor de kap is dan dat ie minimaal hetzelfde moet wegen als een gelijke produktiekap.

Kortom, volgens mij is er behoefte aan een KISS (keep it simple stupid) klasse met standaardkap om het vak te leren en zodoende de broodnodige inzichten op te doen voor het uiteindelijk bouwen van een LMS wagen.

Wat vinden jullie?

groetjes,

Henk
View User's Profile Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Gert





Posts: 400
Registered: 31-8-2003
Location: Belgium
Member Is Offline
posted on 14-12-2004 at 21:57 Reply With Quote
Hoi henk



Ze zijn er al volop mee bezig om een instap klasse in elkaar te zetten voor nieuwkomers in de LMS


Greetz Gert




View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
tamar





Posts: 804
Registered: 5-1-1989
Location: Gouda
Member Is Offline
Mood: A new beginning ;)
posted on 15-12-2004 at 02:07 Reply With Quote


Hallo Henk

Posts van nieuwe leden zijn altijd welkom, al is het maar om de "ervaren" slotters er weer eens aan te herinneren hoe hun wereld er door de ogen van een rookie uitziet.

Wat betrefd je "KISS" klasse, zoals Gert al melde zijn we daar mee bezig.

Basis van de klasse zullen inderdaad een "standaard" carroserie en een "out of the box chassis zijn.
Ook wij willen graag een klasse waarin Rookies de fijne kneepjes kunnen afkijken van de ervaren slotters.

Om dat te bewerkstelligen moet de klasse dus niet alleen voor beide groepen haalbaar zijn maar ook voor beiden aantrekkelijk zijn
Belangrijk is ook dat allen hetzelfde materiaal gebruiken en dat die materialen ook onderling gelijkwaardig zijn.
Naar mijn mening is dan een Carrera of Whitepoint chassis niet de beste optie.




With kind regards
Tamar
View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Arbee





Posts: 127
Registered: 1-2-2002
Member Is Offline
Mood: . . . . . . . . . . . . .
posted on 15-12-2004 at 10:30 Reply With Quote
veel verschillende klasses



Hoi Henk,
welkom op deze site.
ik ga met Tamar mee dat een Whitepoint of Carrera chassis niet een eerste keus zou zijn.
Bedenk je heel goed dat een enorm voordeel van een Plafit chassis is dat het bestaat uit veel schroefjes.
Daardoor kan je veel uitproberen, zien wat het resultaat is, en heel belangrijk, je kan het weer terug sleutelen.
Daarnaast kan een ervaren slotter je snel wat tips geven.

Schrik je van de vele schroefjes, dan zou je ook kunnen overwegen om eerst eens een tijdje 1:32 te gaan rijden.
Ook daarin is een landelijk wedstrijdcircuit.
Kwa rijden is dat de beste leerschool, en je kan een zo uit de box auto nemen.
Elke verandering (bv. banden schuren) merk je veel directer dan bij 1:24 op spons banden auto.

Het met carbon verstevigen van de kap is niet nodig bij 1:32 omdat de klappen veel minder hard zijn.
En die verstevigingen zijn niet in eerste plaats om sneller te gaan, maar om te zorgen dat alles langer heel blijft.

Schroom niet om vragen te stellen,
succes,
Robert
View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
Rob de Wit





Posts:
Registered: 1-1-1970
Member Is Offline
posted on 15-12-2004 at 12:29 Reply With Quote


Ik ben het met Robert eens (he dat is vreemd!),
maar als je toch een 1:24 chassis koopt ben je beter af met een exemplaar wat ook voor de verdere toekomst - je rijvaardigheden zullen toch toenemen naarmate je langer rijd - ook mogelijkheden bied.

Rob

Ps Henk je bent van harte welkom wanneer Hotslot Noord de deuren opend in 2006 ( volg de discussies). Hoewel een 1:24 baan zijn we van plan om ook 1:32 te promoten
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
tamar





Posts: 804
Registered: 5-1-1989
Location: Gouda
Member Is Offline
Mood: A new beginning ;)
posted on 15-12-2004 at 12:58 Reply With Quote
Waar voor je geld



Quote:
Carrera Henk wrote:... "Ik bedoel het is wel leuk om direct met een duur Plafit chassis te rijden maar ik wil eerst weten waarom dat chassis dan zo snel is".....


Hallo Henk
Ik denk dat als je even naar de onderstaande informatie kijkt, je je menig over de hoge(re) kosten van een Plafit chassis (geld ook voor Momo, Schöler etc) misschien zult moeten bijstellen.

White Point
Een complete White point set inclusief wielen en Lexan kap kost ± €60. Toegegeven ze zijn simpel te bouwen en rijden leuk...zolang je de lichte lexankap gebruikt.
Zou je er een zwaardere model kap op zetten dan komen de beperkingen van het plastic chassis hard naar voren.
Grootse nadeel....
Stel dat je door je White point zo gemotiveerd raakt en dat je een LMS wagen wilt bouwen, dan moet je als nog een Plafit chassis set kopen en een nieuwe body.
Kosten van dit instroom traject €60 + € 82 + €20

Carrera
De prijs van een 1/24 Carrera wagen liggen rond de € 50 - €60. Daar heb je dan een stevige en zware kap voor met een plastic chassis. Een standaard Carrera als basis voor je KISS klasse is alleen mogelijk als je maar één type wagen toelaat.
De verschillen tussen de verschillende wagens zijn te groot.
Nadeel van Carrera Exclusief is dat de bodies en chassis niet uitwisselbaar zijn.
Voordeel is wel dat je bij bijv een Panoz of BMW v12 LM de body weer kunt gebruiken voor een LMS wagen. Maar je moet dan alsnog een Plafit chassis set kopen
Kosten van dit instroom traject €60 + € 82

Plastic Chassis in het algemeen
Ze zijn inderdaad simpel en goedkoop, en dat uit zich dan ook meteen in de kwaliteit van de gebruikte onderdelen. Het goed afstellen van een plastic chassis is lastig aangezien het materiaal niet stabiel is. DWZ de afstelling verloopt na enige tijd.
Tevens betekend "simpel" ook dat er niet veel afstel mogenlijkheden zijn!
Er valt na het bouwen dus niet veel meer te leren... en daar ging het jou toch ook om.

Metalen chassis
De hogere aanschafkosten van een metalen chassis verdienen zich op de lange duur dubbel en dwars terug aangezien je in elk stadium van je leerproces je hetzelfde chassis opnieuw kunt gebruiken.
Snelheid van de chassis is maar een deel van de vergelijking, het feit dat zowel rookie als pro met hetzefde materiaal werkt is belangrijker.

LMS Instap klasse: tipje van de sluier
Plafit heeft op dit moment een "DPM" set in haar programma die wij als basis voor de instapklasse zouden willen gebruiken.
Voor ± € 80 heb je een compleet rollend chassis (incl motor, sleperdraden assen wielen en tandwielen) dat behalve in de instapklasse, later zo in de "gevorderde" LMS races gebruikt zou kunnen worden.
Voor de instap klasse zouden de chassis "out of the box" gebouwd moeten worden.

Als beste optie voor een "gestandariseerde" kap zouden we de Group C bodies willen gebruiken (Tamiya, Hasegawa kits van rond de €20). Er is een ruime keuze aan modellen (voor een modelcar series zijn de kleur en de decals wel degelijk belangrijk)
Verder hebben ze allemaal vergelijkbare gewichten en afmetingen die ook nog eens zodanig zijn dat ze een goede wegligging hebben (belangrijk voor het leerproces van de rijder).
Lichter maken (uitdremelen) is dus niet nodig en zal dus ook niet worden toegestaan.

http://www.slotracinglemans.com/images/pict2004/group-c.jpg

We zijn nog aan het onderzoeken wat de juiste min gewichten en max afmetingen zouden moeten zijn.
Zodra daar meer over bekend is zal dat op het forum worden bekend gemaakt.




With kind regards
Tamar
View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
kristof





Posts: 10
Registered: 27-4-2007
Member Is Offline
Mood: No Mood
posted on 15-12-2004 at 16:07 Reply With Quote


ik zou voor die 1/24 instapklasse een een gewone plafit inline kiezen zonder vering want white point is leuk om mee te rijde eens je het goed afgesteld hebt maar eer je het goed krijgt ben je een lang tijdje zoet als het niet goed afgesteld is van rijhoogte enz is het echt een ramp om mee te rijden en ik spreek uit ondervinding want heb een jaartje white point races in belgië gereden en bij de plafit inline kan je gewoon met schroefjes de rijhoogte regelen en voor de rest is er niet veel moelijks aan

groeten kristof
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
slotmad





Posts: 180
Registered: 26-6-2003
Member Is Offline
Mood: still waiting
posted on 16-12-2004 at 08:55 Reply With Quote
Inline of sidewinder



Beste Kristof,

Je stelt voor om "een gewone Plafit inline chasis" te nemen. Waarom inline? Omdat het in 1:32 gewoon is en je daaraan gewend bent?
Ook in Duitsland of bepaalde clubs in Nederland zie ik raceklassen met inline chassis. Wie kan me eens duidelijk maken waarom de inliner nou zo handig is? Ik zie voor de sidewinder de meeste voordelen: de meeste keus in tandwielverhoudingen, motor op het laagste punt, "soepele" energieoverdracht van de motor naar de wielen. Het enige nadeel is dat je ruimte moet maken in de kap voor het tandwiel bij "lage" auto's als LMP's e.d. Bij relatief hoge auto's als Group C, GT, GTS e.d. heb je dit probleem al niet.




Slotmad
View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
CarreraHenk





Posts: 72
Registered: 27-7-2004
Location: Hilversum
Member Is Offline
Mood: Enjoying 1:32 as well currently
posted on 17-12-2004 at 19:12 Reply With Quote


Aan allen,

Hartelijk dank voor de reacties, ik vinft het bijzonder fijn om te lezen dat jullie mij een grote som lesgeld willen besparen neemt niet weg dat ik graag zelf wil ondervinden welke lessen dan geleerd moeten worden. Zal dan op de thuisbaan gaan plaatsvinden. En die ervaringen ga ik natuurlijk bij jullie tegen het licht houden. Ik zie de door jullie voorgestelde klasse wel zitten zeker het idee dat je dan als beginner kunt doorstromen naar de lms-klasse. Was van plan binnenkort langs te komen in A'dam. Ik heb ooit een adres gehad maar weet dat niet meer te vinden. Kan een van jullie me dat doen toekomen? En ik zou graag weten of er a.s. maandag gereden wordt met klassiekers en eventueel de maandag erop (27/12). Heb een baan met "verrassingen" dus kan ik niet met zekerheid zeggen dat ik a.s. maandag al kan komen om eens over het e.e.a. te praten.

Bedankt,

Henk

En die groep C klasse: heeft iemand een link naar een site met veel voorbeelden, kan ik al een pre selectie doen
View User's Profile Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
tamar





Posts: 804
Registered: 5-1-1989
Location: Gouda
Member Is Offline
Mood: A new beginning ;)
posted on 18-12-2004 at 02:28 Reply With Quote
Adres Hot Slot



Hallo Henk

a.s maandag zijn de oldtimers vanaf 20:00 uur aanwezig op het Victorieplein 25 kelder in Amsterdam. mail me ff als je komt dan ben ik er ook vanaf een uur of 21:30

i.v.m Gr C, we zullen er in de komende weken de gegevens per auto aan de database toevoegen.
ER staan al een paar voorbeelden in het Group C forum


groetjes
Tamar
View User's Profile E-Mail User Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Post new thread Poll:

Go To Top