Topic PostsLMS-forum
 

Not logged in


Recover Lost Password | Register     

     Printable Version | Subscribe | Add to Favourites

     Dutch: Verslag van een rookie
  Post new thread Poll:  
von Zuffenhausen





Posts: 1
Registered: 17-9-2003
Location: Bussum
Member Is Offline
Mood: curious
posted on 19-4-2005 at 20:20 Reply With Quote
Verslag van een rookie



LMS debuut :
Door het late afzeggen van Carrera-je- weet- niet- wat- je- gemist- hebt- Henk ben ik maar in het gat gedoken. Hij zou n.l. een stukkie schrijven over de lotgevallen van een rookie.
Afgelopen zaterdag was het dan zover, ik ging mijn eerst echte 1: 24 race weekend beleven.
De tijd van eindeloos sleutelen en droogzwemmen was voorbij.
Na de nodige problemen te hebben overwonnen (Bedankt Tamar) lukte het mij het LMS walhalla binnen te dringen en mij in te schrijven.
Samen met Henri toog ik naar Amsterdam, om Nick op te halen. Nick had de nacht in de Hot Slot kelder door gebracht, waar wij hem dan ook aantroffen. Even later zat hij met 4 auto’s naast zich en een stripje vers gespoten inserts in de hand achterin. In de anderhalf uur durende rit kon dat mooi drogen.(Rustig blijven zitten Nick)
In een poging de reistijd wat terug te brengen werd Henri , voorbij de friese grens aangehouden door de politie. Ook hier geldt : Max 120 km! Maar de heren waren de beroerdsten niet en de eerst genoemde 163 km werd na correctie afgerond op 150!
Het bijbehorende gele briefje verwisselde voor 145 euro van eigenaar.
Eenmaal in Leeuwarden werden we direct gegrepen door de gemoedelijke-slotrace atmosfeer.
We vonden na het handen schudden nog net een bescheiden plaatsje om de spullen uit te stallen.
Gelukkig paste mijn XLR plug zo in de baan maar de ’s ochtends nog even aangeschafte bananen jongens hadden ook gekund. De heren hebben het keurig voor mekaar!
Ik debuteerde op de van te voren al beruchte baan 5 ! Ik begreep direkt wat er met hobbelig werd bedoeld. Hij ging als een oldtimer zonder schokbrekers. Na de nodige(en vooral onnodige) uitvliegertjes besloot ik de set-up drasties aan te pakken. Het 2e chassis werd aangepast en een nieuwe poging gewaagd. Het ging iets beter maar verder dan 6.48 kwam ik nooit!Dat was echt mega traag. Ik voelde me als een willekeurige Minardi in een F1 veld.
Bepaald niet comfortabel.
Zondag:
Na een terug -, en heen reis zonder bijzonderheden arriveerden we wat laat in Leeuwarden.
Iedereen had z’n stelling reeds ingenomen! Ik vond een plekje naast Fred en z’n Almeerse teammaat Bas. De auto was ’s avonds nog even helemaal binnenste buiten gekeerd , waarbij zelfs een carros- beugel opnieuw werd verlijmd .
Ik had amper met de auto gereden toen alle officiele plichtplegingen begonnen.
O.a. een technische (voor- na en goed ) keuring en tenslotte de kwalificatie!
Ze hadden mij midden in de lijst gezet zodat ik eerst kon zien hoe 11 anderen het er af brachten.
De 1 ging beter dan de ander en dikwijls werd dan het opperwezen aangeroepen of een favoriet dames- onderdeel genoemd. Eindelijk was het dan zover …de eerste officiele meters! Ten overstaan van het creme de la creme van slottend Nederland kwam de rood geel zwarte 962 op gang. Gelukkig niet te nerveus probeerde ik met een rustige opbouw in een cadans te komen, waarbij ik steeds iets van de tijd af zou knabbelen, vooral in de baan blijven was het motto. Dat lukte prima en mijn tijd , 6.3176 was in ieder geval beter dan gisteren en ook voelde de auto voor het eerst vertrouwd aan!
Aan het eind van de training bleken alleen Fred en mede rookie Bas net iets langzamer te zijn. Stonden we weer naast elkaar!
Tamar stond als laatste op de lijst vanwege het overslaan van de qual. De handvol onderdelen
waarmee hij was binnen komen vallen was nog niet helemaal samen gesmeed tot de fraaie Repsol 962 die het later wel degelijk was. Je kon bijna niet aan hem zien dat hij daar niet gelukkig mee was. Hij was weer ver gegaan door zelfs een aantal decals zelf te maken en waar nodig nog even met de kwast te perfectioneren.
Race 1
Vanwege onze trainingstijden stonden eerder genoemde Almeerders weer naast me .
Tamar was met algemene instemming door de wedstrijd leiding in een snellere groep geplaatst. De groep werd door 2 Porsches gecompleteerd zodat we met 5 ipv. 6 wagens begonnen. Op elke baan werd gedurende 3 en een halve minuut gereden.
Na de start bleek ik laatste te liggen. Ik kon gelukkig bijblijven en haalde Bas even later in.
Fred was ook nooit ver weg. De ander 2 waren wat sneller en vooral constanter.
Deze volgorde bleef bijna de hele race ongewijzigd , waarbij soms wat werd gewonnen op snelle sporen en wat werd weggeven op de tragere tracks.
Mijn snelste ronde was 6.25 sneller dus dan in de training.
Marchallen.
Na de race werden we als marchal ingezet. Hier zag ik vooraf nogal tegen op.
Een ongeluk zit in een klein hoekje en een fout is zo gemaakt!
Alles verliep goed, vooral ook door de hoge kwaliteit van de h.h. rijders, tot dat Onno z,n fraaie Porsche even z’n baan verliet. Het stickertje vermeldde 3 en dus ging hij in 3 appeltje eitje! Geschreeuw commotie! Verkeerde baan !Er bleek er even niet goed opgelet te zijn bij het omplakken ..het had een 5 moeten zijn. Dit foutje werd pas later hersteld.
Daarna ging het nog bijna mis met de auto van Tamar, die, nog niet helemaal perfect, recht door schoot in de carroussel, van binnen naar buiten. Helaas kwam in de buitenbaan Onno op dat moment aanstuiven!Ik had de glijdende Repsol bak juist te pakken toen Onno mijn vinger
raakte en er ook afschoot! Ik probeerde vooral andere auto’s ontwijkend Tamar direct weer in de baan te krijgen en daarna Onno. Voor je gevoel duurt zoiets een eeuwigheid.
Ik ging er vanuit dat het belangrijkste was dat de auto’s in het goede spoor zetten prioriteit no1 had.
Even rust!
Na even te hebben uitgeblazen in het horeca- gedeelte mocht er weer een half uurtje worden gesleuteld aan de auto’s.
Sommigen gingen daarin wel erg ver. Een van de Scheveningse collega’s was na herhaalde oproepen van de TC niet op tijd klaar met de auto. Ook hier werd de soep niet zo heet gegeten en mocht hij toch starten, waarover later meer!
2e Race:
Ook hier mocht ik de spits weer afbijten. Weer rustige start en met wat meer risico rijdend
probeerde ik sneller te zijn dan in de eerste. Na de 1e baanwissel unlapte ik mezelf even t.o. de snelste man op de baan! Sensatie. Qua ronde tijden ging ik beter, helaas niet in het aantal ronden. Er was zoveel grip opgebouwd , dat mijn voorin erg lichte wagen nogal eens rechtdoor schoot.1 x ging dat met een flinke klap waarna hij opeens zeer moeizaam over de baan ging. Niet meer rond te krijgen. Ik besloot even de pits aan te doen en het bleek alleen maar een verbogen sleper te zijn! Hierna reed hij voor mijn/zijn doen weer als een speer!
Met 6.14 had ik weer mijn ronderecord met 0,1 sec. omlaag gebracht !Hoewel Bas soms ook erg aan het boenderen was, liet de (engelse ?)techniek hem een paar maal in de steek en kwam hij na mij over de streep.
Marchallen 2:
Deze heat beloofde weer spannend te worden. Met een overtal aan Porsches werd gestart.
Peter was bocht 1 al door toen de rest van het veld …op 1 na, zich in elkaar boorden!
Onze Scheveningse vriend stond toen al in de pits auto om te pluggen!Hij was bij de start een halve meter achteruit geschoten!
Ook nu deed ik mijn best alert te blijven. Er waren verder weinig uitvliegers, maar net als je dat denkt moet je toch aan de bak. En 2 auto’s tegelijk..dat gaat eigenlijk niet.
Wat het lastig maakte was het relatief grote aantal dezelfde auto’s , die, hoe is het mogelijk, ook nog vaak in de zelfde groep uitkwamen! Vooral die gele From A ’s waren een plaag voor de Marchall’s.
Wellicht een tip voor de volgende keer: Een extra kolommetje met de sponsor kenmerken bij het inschrijven of zelfs een klein data- bankje…….
Uitslag:
Toen eindelijk een ieder gereden had, en er zaten veel heats bij met zeer geringe onderlinge verschillen, bleek Tamar in dat halve uurtje sleutelen dermate veel progressie te hebben geboekt dat hij zelfs in de prijzen viel! Thuis rijder Erwin bleek met de Michelin- Sauber echter de batterij Porsches te hebben verslagen door constant en snel te zijn!
Hierna volgde nog de keuring, waarbij mijn auto illegaal bleek!Van voren te laag was het jury (ver) oordeel! 5 rondes teruggezet , dat was wel een dompertje. Ik doe voorlopig niets aan de auto, want ik zie niets vreemds , hooguit een iets omgekruld stukje tape….
Concours ‘d elegance:
Na de vrijgave door de TC werden de auto’s neergezet voor een beoordeling door de rijders zelf. Het jury formulier omvatte onderdelen als originaliteit, details, decals, lak, accesoires enz.
Uit eindelijk bleek niet de perfecte auto van Onno, die hooguit op het onderdeel originaliteit iets achterbleef , niet eens bij de beste 3 te zitten! Stond hij er wel van af het begin bij???
Henri’s Kouros Sauber werd mooi 2e ,vooral vanwege zijn prachtige(tip-top) verlichting (als enige!)De wel zeer originele Nisseki Porsche van Nick werd overall winnaar.
Afsluiting en prijs uitreiking:
Voorafgaande aan de prijs uitreiking was er nog een gezellige tombola. Ik won nog een Tamiya Lotus F1 classic- bouwdoos.
Daarna nam de weer zeer montere Tamar het woord voor het officiele gedeelte.
Als rookies mochten Bas en ik als eerste een fraaie oorkonde met de nodige complimenten in ontvangst nemen.
Daarna kwamen de grote kannonnen, het echte werk. Daarvan kan je de uitslag elders lezen.
Met een plantje in een fraai MRCL bakje en een glaasje kabouter pies o.i.d. tot besluit gingen we huiswaarts.
Nawoord.
Ik heb een heel leuk weekeind mee mogen maken, waarbij mij elke keer weer opvalt dat een ieder het slotten weer op z’n eigen manier beoefend en beleefd. Ondanks dat je mekaars concurrent bent worden toch al snel de meest gevoelige afstel -en tuning details uitgewisseld!
Ik heb het gevoel er weer een hoop geestverwanten bij te hebben en er zijn leuke kontakten gelegd.
Op de terugweg waren we al weer bezig met de race van volgend jaar, wat te doen met de toenemende grip in de 2e race…
Graag wil ik nog even bedanken Henri, Tamar ,Nick en de andere Hot Slotters voor hun steun de afgelopen jaren. Door hun overredings kracht was ik erbij in 2005 in Leeuwarden!

JanWillem.




View User's Profile View All Posts By User U2U Member
Sideways



Avatar


Posts: 132
Registered: 11-1-2002
Location: Amsterdam, The netherlands.
Member Is Offline
Mood: No Mood
posted on 19-4-2005 at 22:55 Reply With Quote


Beste JanWillem,

Prachtig verhaal.......ik heb werkelijk blauw gelegen van het lachen!

Ik herkende zoveel dingen uit jou verhaal.......die ik in mijn begin jaren van het slotracen heb meegemaakt........echt geweldig.
Was al weer bijna vergeten dat het gehele nieuwe van zo'n training, race dag met keuringen en marchal werk allemaal op je af komt stuiven......prachtig!
Ook met Bas heb ik even staan praten en merkte dat hij erg veel plezier had ondanks een aantal tegenvallers die hij had met zijn auto in de race.
Gelukkig voor Bas is het dat hij 1/32 competitie wedstrijden rijd, in de regel is het wel zo dat als je veel 1/32 rijd........iets makkelijker is om een 1/24 bolide rond te schoppen omdat deze klasse iets duidelijker te kennen geeft wat hij leuk vind en niet leuk vind op de baan.

Mijn auto stond in het prille begin wel bij het concour echter moest ik hem eerder weg halen omdat ik was afgekeurd met een te grote banddiameter en moest dit dus aanpassen.

Het was inderdaad een prachtig weekend!

Groet,

Onno.




View User's Profile E-Mail User View All Posts By User U2U Member
Rob de Wit





Posts:
Registered: 1-1-1970
Member Is Offline
posted on 20-4-2005 at 09:53 Reply With Quote


JanWillem,

Complimenten voor beide Rookies.

Gelukkig hadden jullie last van de bekende beginnersproblemen anders had het voor deze Herintreder nog slechter uitgezien.

Ook nog de complimenten voor de Shell 962. Prachtige auto.

Groeten

Rob, who's looking for those lost seconds
View User's Profile View All Posts By User U2U Member
Bas





Posts: 66
Registered: 30-3-2005
Member Is Offline
Mood: No Mood
posted on 20-4-2005 at 20:50 Reply With Quote


Wat kan ik hier nu nog aan toe voegen?? Dank voor de lof betuigingen !!:laugh:

De race en keuring is inderdaad vergelijkbaar met de 1/32, maar toch weer totaal iets anders. Vooral de set up van het chassis en kap verschilt nogal..

Was echt flink kloten van dat :m16: pignon, verkeerde banden en dat :m16: beugeltje :gun: , maar goed, dat hoort er nu eenmaal bij... :holy voor de snelle monteur (Tamar) en dank voor de soms (gelukkig) langdradige wedstrijdleiding !!

Ik was al uitgenodigd om eens bij noord te komen kijken/rijden en ik gok dat de zijden snede bak dan wel een stuk beter zal :car:.

Alle begin is moeilijk, nu eerst as zaterdag 24 H race bij ons te Almere, en dan het vizier richten op uden..

Kort maar krachtig, :holy aan het sportieve rijgedrag, :holy voor het hoge sociale factor, :holy voor de organisatie en last but not least :holy voor Plafit.

Groeten,

Bas
View User's Profile Visit User's Homepage View All Posts By User U2U Member
Post new thread Poll:

Go To Top