Topic Review |
NdW
|
posted on 25-9-2013 at 15:15 |
Hey Rolf,
Yes it was nice, and indeed it was lighter, literally about 1/3 of the weight those ocean steamers had back then
@Tamar,
Thanks.. go ahead
|
Rolf
|
posted on 24-9-2013 at 13:26 |
Nick,
Cool to see that Vitaphone MC12 again! Bet it's far more lighter than the "panzers" of old times
Cheers
Rolf
|
tamar
|
posted on 15-9-2013 at 10:51 |
meteen maar gepromoveerd naar artikel.
Nick ik zou het eigenblijk naar het engels willen vertalen...doe jij dat of zal ik dat doen?
|
vovo
|
posted on 22-8-2013 at 21:30 |
Mooi stukje Info Nick
|
NdW
|
posted on 22-8-2013 at 17:51 |
Hallo allemaal,
Voor die mensen die mij niet kennen, ik rijd eigenlijk uitsluitend 1/24 in het buitenland en dan vooral in Duitsland. In Duitsland is er een enorm
aanbod aan races op een zeer hoog niveau, wel zo'n 4 á 5 wedstrijden elk weekend.
Ik zelf rijd o.a. mee in de zogenaamde DTSW races.
Het DTSW wordt in 4 regionen gereden, Noord, Midden, Zuid en West. Het Westen wordt gezien als de meest druk ezochte en technisch meest competitieve
regio. Dit is dan ook de regio waar ik in mee doe.
Een DTSW wedstrijd ziet er als volgt uit:
De wedstrijden zijn altijd op een zaterdag, en men rijdt individueel. Er zijn 2 hoofdklasses, die beide onderverdeeld zijn in weer 2 subklasse's. De
beide Klasse 1 klasses worden tegelijkertijd gereden en zo ook de Klasse 2 auto's. Dit betekent dat iedere deelnemer 2x racet, 1 keer in Klasse 1, en
1 keer in Klasse 2. Iedereen moet dus minimaal 2 auto's hebben.
Met enkele uitzonderingen ziet het er zo uit:
Klasse 1a GT(1) auto's. De grotere en bredere GT's, bijvoorbeeld Corvette's, Ferrari's, McLaren, Maserati's enz.
Klasse 1b GT(2) auto's. De iets kleinere GT's, Porsche's, BMW M3's, BMW Z4 etc.
Klasse 2a GroupC. Jaguars, Saubers en dergelijke
Klasse 2b Moderne LMP's. Audi R18's, Ferrari 333, Acura's
De Techniek:
Het reglement legt geen restricties aan het chassis. Wat betekent dat niet alleen ieder merk is toegelaten, maar dat er ook veel eigen creaties
rondrijden, vooral bij diegenen die bijvoorbeeld over een CNC machine beschikken. Ik kan niet meer zonder
De chassis zien er over het algemeen zo uit: (mijn zogenaamde 'Firecracker', speciaal voor mijn Corvette bodies)
Voor en achtervering, met een zo zwaar mogelijke chassisplaat eronder, en de lichtste carbon onderdelen.
Ditzelfde concept wordt gebruikt door circa 90% van de deelnemers.
De Motor is voorgeschreven, de Fox1 voor de Klasse 1a en 1b, en de Fox2 voor 2a en 2b. Dit zijn helaas niet de snelste of sterkste motoren, maar
gelukkig rijden we sinds kort op een wat hoger voltage zodat het rijden weer erg spannend is.
Er is enkel een totaalgewicht aangegeven, wat betekent dat de kappen steeds lichter worden. Race-klare bodies onder de 20 gram zijn geen uitzondering
meer. Er wordt bijna uitsluitend nog met gelamineerde bodies gereden behalve in de Klasse 1b, hier is dit niet toegestaan en zijn het vooral de
Scaleauto bodies.
Het uiterlijk van de auto's wordt ook beoordeeld op in totaal ongeveer 30 verschillende punten, wat kan resulteren in een maximum score van 20
punten. Deze punten worden bij het raceresultaat opgeteld en zijn dus erg belangrijk.
Voor deze 20 punten moet er hard gewerkt worden aan een perfekte lak, details zoals trekogen, bodyclips en noodschakelaars, perfekte wielinserts met
bandenstickers etc. Tot mijn persoonlijke spijt zijn er ook 'fantasie' kleurenstellingen toegelaten. Zelf rijd ik enkel met natuurgetrouwe
liveries.
De achterbanden zijn vrij maar moeten sponsbanden zijn.
Schades. Zijn er vrijwel niet. Het niveau ligt zeer hoog van zowel de rijders als de auto's zodat er zelden auto's kapot gaan.
Alhoewel de races individueel gereden worden, werken Alex Ortmann (zoon van de meneer die de bekende Ortmann banden maakt) en ik altijd samen en zijn
al lange tijde zeer goede vrienden. We hebben 4 auto's (1 voor elke klasse) en bekijken op de racedag wie met welke auto rijdt. De banden spelen in
de DTSW een grote rol en ookal wordt er met sponsbanden gereden en niet met 'Ortmann banden', is Alex ook met sponsbanden heer en meester.
Samen zijn we 1e en 2e geworden in het kampioenschap van 2011 en 2012. Meer door geluk heb ik beide gewonnen en werd Alex 2e. Dit jaar heb ik helaas
niet alle wedstrijden kunnen meedoen.
Voor de meeste races gaan wij donderdag naar de racelocatie voor het belangrijkste testwerk. De donderdagen zijn meestal wat rustiger en daarom
perfekt om uit te zoeken welke bandenset het beste bij welke setup past, en welke tandwielverhouding zorgt voor de meeste snelheid zonder de gevoelige
Fox motoren te latten overhitten. Hierbij gaan we zo systematisch mogelijk te werk. Elke verandering wordt 2 keer terug getest en genoteerd. Dit doen
we volgens een vaste volgorde waarbij Alex rijdt, en ik sleutel.
Donderdagavond worden alle auto's dan totaal uit elkaar geschroefd, tot en met het laatste ringetje, en wordt alles 'gepimpt'. Alles schoonmaken,
glad maken, opnieuw uitrichten, overtollige onderdelen weglaten en gewicht geoptimeerd (wij testen altijd met 2-3 gram overgewicht, op die manier
wordt het alleen maar beter op de racedag )
De vrijdagen zijn altijd zeer druk en met een doorsnee 25 deelnemers die er ook op vrijdag zijn, beperken wij ons tot eventueel de laatste checks van
de auto's waarbij we op elk spoor elke auto kort rijden zonder de snelheid werkelijk te tonen
Vrijdagavond... is meestal gereserveerd voor met een aantal mensen restaurantje doen.
Zaterdagochtend wordt er gekeurd en gekwalificeerd. In de ochtend wordt er met de Klasse 1 gereden, en smiddags met de klasse 2.
Hier een aantal impressies..
Mijn huidige Corvette
Een vol startveld
Alex was iets te hard aan het testen
Mijn lieve mooie snelle sexy ongrijpbare Zazou(google de naam maar, you'll understand) op baan 3.
Ik had nogal een grote mond voor de wedstrijd, Alex en ik hebben tijdens een wedstrijd altijd een gezonde competitie, echter dit keer eindigde ik
'slechts' 3e en Alex met de zelfvoldane grijns achter me, won. De eerste en tot nu toe enige keer dat Zazou haar klasse niet wist te winnen.
Ik heb met succes de gelamineerde Corvette in de DTSW geïntroduceerd, met talloze overwinningen in alle regionen, maar ik wilde voor één keer het met
iets anders proberen. Een oude liefde, de MC12.. en zoals je ziet, ik had nogal wat meer mee te slepen dan de rest. Desondanks, de lichtste body van
de wedstrijd
En gewonnen
De beroemde Spa baan
Ik hoop dat ik wat licht heb kunnen schijnen op deze fantastische klasse, waarin constant nieuwe technieken worden getest, mooiere auto's worden
gebouwd en het niveau van de rijders steeds hoger wordt.
Any questions.. post them
Met vriendelijke groet
Nick de Wachter
|
|